dc.contributor.author | Matre, Synnøve | |
dc.date.accessioned | 2018-04-17T08:38:51Z | |
dc.date.available | 2018-04-17T08:38:51Z | |
dc.date.created | 2018-01-31T21:25:36Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | ASLAs skriftserie. 2017, 26 13-27. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1100-5629 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2494399 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen rapporterer fra et omfattende forskningsprosjekt som har som mål å utvikle elevers skrivekompetanse og læreres vurderingskompetanse gjennom bruk av eksplisitte forventningsnormer, forankret i en funksjonell forståelse av skriving. Prosjektet har tittelen Developing national standards for the assessment of writing. A tool for teaching and learning (Normprosjektet)1 . Forskning på hvordan vurdering av skriving basert på spesifikke kriterier virker inn på barn og unges skriveutvikling, viser sprikende resultater (jf Sadler 2009, 2010, WhyattSmith & Klenowski 2013). Utfra dette er det behov for studier av hvordan vurderingsnormer blir etablert, forstått – og ikke minst brukt. Det er dette vi vil studere i denne artikkelen. Vi retter søkelyset mot hvordan et sett med forventningsnormer sammen med et funksjonelt skrivekonstrukt blir tatt i bruk i klasserommet, og drøfter hvilken innvirkning denne praksisen kan ha på utvikling av elevenes skrivekompetanse – og også på lærernes vurderings- og skriveopplæringskompetanse. Vi innleder med å presisere hva vi legger i normbegrepet, for så å gi en kort framstilling av Normprosjektet med særlig vekt på syn på skriving og vurdering. Videre tar vi leseren med inn i noen klasser og gjør analyser av når og hvordan forventningsnormene brukes – av lærere og elever – i skriveforløp. Med utgangspunkt i funn fra disse analysene reflekterer vi over hvilken rolle slike normer kan spille i utvikling av elevers tekster – som hjelp i læreres arbeid med å vurdere tekster og identifisere styrker og utviklingsområder i dem. Utfordringer i skriveopplæringa i Normprosjektet blir drøftet og også hvilken rolle denne måten å arbeide på kan spille i læreres profesjonsutvikling. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | The Swedish Association for Applied Linguistics (Association suédoise de linguistique appliquée) | nb_NO |
dc.relation.uri | http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1156919/FULLTEXT02.pdf | |
dc.title | Bruk av forventningsnormer i skriveopplæringa: Erfaringer fra en intervensjonsstudie om skriving og vurdering | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | acceptedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 13-27 | nb_NO |
dc.source.volume | 26 | nb_NO |
dc.source.journal | ASLAs skriftserie | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1559809 | |
dc.relation.project | Norges forskningsråd: 212303 | nb_NO |
dc.description.localcode | © 2017. This is the authors' accepted and refereed manuscript to the article. The final authenticated version is available online at: http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1156919/FULLTEXT02.pdf | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,80,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |