Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMatre, Synnøve
dc.date.accessioned2018-04-17T08:38:51Z
dc.date.available2018-04-17T08:38:51Z
dc.date.created2018-01-31T21:25:36Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationASLAs skriftserie. 2017, 26 13-27.nb_NO
dc.identifier.issn1100-5629
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2494399
dc.description.abstractDenne artikkelen rapporterer fra et omfattende forskningsprosjekt som har som mål å utvikle elevers skrivekompetanse og læreres vurderingskompetanse gjennom bruk av eksplisitte forventningsnormer, forankret i en funksjonell forståelse av skriving. Prosjektet har tittelen Developing national standards for the assessment of writing. A tool for teaching and learning (Normprosjektet)1 . Forskning på hvordan vurdering av skriving basert på spesifikke kriterier virker inn på barn og unges skriveutvikling, viser sprikende resultater (jf Sadler 2009, 2010, WhyattSmith & Klenowski 2013). Utfra dette er det behov for studier av hvordan vurderingsnormer blir etablert, forstått – og ikke minst brukt. Det er dette vi vil studere i denne artikkelen. Vi retter søkelyset mot hvordan et sett med forventningsnormer sammen med et funksjonelt skrivekonstrukt blir tatt i bruk i klasserommet, og drøfter hvilken innvirkning denne praksisen kan ha på utvikling av elevenes skrivekompetanse – og også på lærernes vurderings- og skriveopplæringskompetanse. Vi innleder med å presisere hva vi legger i normbegrepet, for så å gi en kort framstilling av Normprosjektet med særlig vekt på syn på skriving og vurdering. Videre tar vi leseren med inn i noen klasser og gjør analyser av når og hvordan forventningsnormene brukes – av lærere og elever – i skriveforløp. Med utgangspunkt i funn fra disse analysene reflekterer vi over hvilken rolle slike normer kan spille i utvikling av elevers tekster – som hjelp i læreres arbeid med å vurdere tekster og identifisere styrker og utviklingsområder i dem. Utfordringer i skriveopplæringa i Normprosjektet blir drøftet og også hvilken rolle denne måten å arbeide på kan spille i læreres profesjonsutvikling.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherThe Swedish Association for Applied Linguistics (Association suédoise de linguistique appliquée)nb_NO
dc.relation.urihttp://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1156919/FULLTEXT02.pdf
dc.titleBruk av forventningsnormer i skriveopplæringa: Erfaringer fra en intervensjonsstudie om skriving og vurderingnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionacceptedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber13-27nb_NO
dc.source.volume26nb_NO
dc.source.journalASLAs skriftserienb_NO
dc.identifier.cristin1559809
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 212303nb_NO
dc.description.localcode© 2017. This is the authors' accepted and refereed manuscript to the article. The final authenticated version is available online at: http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1156919/FULLTEXT02.pdfnb_NO
cristin.unitcode194,67,80,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel