Show simple item record

dc.contributor.advisorMoe, Merete
dc.contributor.authorAune Kvernmo, Janne Kathrine
dc.date.accessioned2018-04-17T08:09:36Z
dc.date.available2018-04-17T08:09:36Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2494385
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er relasjonsledelse. Du vil i oppgaven få innblikk i hva som karakteriserer tre pedagogiske lederes utvøvelse av relasjonsledelse i barnehagen. Videre vil det bli gjort rede for hvordan pedagogiske ledere bygger og opprettholder relasjoner til sine ansatte, og i mellom ansatte på deres avdeling. Du vil også få høre om hvilke erfaringer de pedagogiske lederne har, med hvordan relasjonsfremmende arbeid er med på å påvirke ansattes motivasjon og læringsprosesser. Problemstillingen for masteroppgaven er: Hva kjennetegner relasjonsbasert ledelse hos pedagogiske ledere i barnehagen? - På hvilken måte bygger og opprettholder pedagogiske ledere relasjoner mellom seg og ansatte, og i mellom ansatte på sin avdeling? - Hvordan erfarer pedagogiske ledere at relasjonsskapende arbeid innvirker på ansattes motivasjon og læringsprosesser? For å få svar på mitt forskningsspørsmål har jeg benyttet meg av en kvalitativ metode, nærmere sagt fokusgruppeintervju. Dette ble gjennomført med tre pedagogiske ledere, som jobber i barnehagen. Jeg har analysert resultatene mine ved hjelp av en temabasert analyse og noen hermeneutiske prinsipper for fortolkning. Hele forskningsprosessen har spesielt bært preg av en fram og tilbake prosess mellom del og helhet. Hovedfunnene i min oppgave er at pedagogiske lederes utøvelse av relasjoneldelse spesielt kjennetegnes av ha fokus på kommunikasjon, menneskesyn, være interessert i de man leder, ha fokus på trygghet, tillit og fremme relasjoner. Når det kommer til relasjonsbygging og opprettholdelse av relasjoner, så viser de til at det er forskjell på å å bygge relasjoner til nyansatte og ansatte, som har jobbet lenge. Videre så kommer det fram at det er grunn til å tro at det å ta i bruk relasjonsledelse i utøvelse av ledelse i barnehagen virker inn positivt både på ansattes utvikling og læring. Det er derfor grunn til å tro at en slik ledelsesform egner seg i barnehagen og at det trengs mer kunnskap på området.  nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleDe pedagogiske lederne i barnehagen og deres ledelsesprosesser, med vekt på relasjonsledelsenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record