Tar vi opp de rette studentene ved økonomisk-administrative studier?
Journal article
Submitted version
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for samfunnsøkonomi [1189]
- NTNU Handelshøyskolen [1773]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [39152]
Original version
Samfunnsøkonomen. 2017, 2017 (1), 21-29.Abstract
Det er konkurranse om plassene ved det ordinære økonomisk-administrative studiet ved NTNU Handelshøyskolen. Rangering av søkerne er basert på antall opptakspoeng fra den videregående skole (VGS) pluss eventuelle tilleggspoeng. Denne undersøkelsen viser at studenter med mindre teoretisk matematikk fra den videregående skolen gjør det systematisk svakere enn de som har valgt en mer krevende matematikkretning. Dette kan tyde på en uheldig utvelgelse av studenter dersom formålet er å ta opp de som er best skikket til å ta utdanningen. Mange som ville ha oppnådd bedre faglige resultater, blir avvist på bekostning av svakere kvalifiserte studenter.