Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHvass, Rune
dc.contributor.authorKjærstad, Ninni
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2018-04-04T13:23:27Z
dc.date.available2018-04-04T13:23:27Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2492639
dc.description.abstractNår et skip ligger til kai vil det ha behov for energi. Ved å la skip forsynes med energi fra land, istedenfor å holde motorene gående, kan helse- og miljøskadelige utslipp reduseres. Norske havner har i dag muligheten til å tilby landstrøm til sine brukere, blant annet ved å søke investeringsstøtte fra Enova. I denne oppgaven er det kartlagt statusen til de første landstrømsanleggene finansiert med støtte fra Enova, og sett hvorvidt tiltaket gir resultater. Det har også blitt identifisert svakheter, styrker, trusler og muligheter ved landstrøm i Norge i dag gjennom en SWOT-analyse. I tillegg til analysen er det blitt foretatt både spørreundersøkelse og intervju, samt innhentet informasjon over e-post for å besvare oppgavens problemstilling. Resultatet fra spørreundersøkelsen viser at tiltaket fra Enova og landstrøm som et klimatiltak fungerer. 9 av havnene som deltok i første utlysningsrunde har hittil levert en energimengde på 24 439 624 kWh. Landstrøm har i tillegg et stort bruksområde i den forstand at det kan benyttes av ulike fartøy, samt offshoreinstallasjoner som rigger. Det kommer også frem at rederier har mulighet til å spare penger ved å la sine fartøy ligge på landstrøm. Gjennom arbeidet med oppgaven og SWOT-analysen, er det avdekket både styrker, svakheter og utfordringer, men også muligheter for fremtidig utnyttelse av landstrøm. Utfordringene eller truslene er blant annet rettet mot behov for omsetningskonsesjon, mangel på regelverk, teknisk utforming for tilkobling av fartøy og ulike faktorer som påvirker strømprisen ut til rederiene. For at landstrømsanlegg skal ha en miljømessig effekt må skipene tilrettelegges for landstrøm. I tillegg må prisen havnene tar for strømmen være billigere enn det fartøyene kan produsere for selv, for at det skal være attraktivt å ligge på landstrøm. I fremtiden vil flere havner ha muligheten til å tilby sine brukere landstrøm, og da må rederiene følge etter. Til tross for de utfordringer som finnes, er det også flere muligheter, og et stort potensiale som i større grad kan utnyttes gjennom økonomiske insentiver, krav og standardisering.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectSkipsenerginb_NO
dc.subjectEnovanb_NO
dc.subjectLandstrømsanleggnb_NO
dc.titleLandstrøm – status og utfordringer i Norske havner?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500::Marin teknologi: 580::Skipsteknologi: 582nb_NO
dc.source.pagenumber54nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel