Utdanningen i økonomistyring – Paradise lost?
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2491601Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1563]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [37175]
Originalversjon
Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse. 2017, 20 (5), 55-63.Sammendrag
Denne artikkelen er et innlegg i debatten om veien fremover for den økonomisk-administrative utdanningen med vekt på fagfeltet økonomistyring. Artikkelen søker å besvare følgende spørsmål: Har vi en pedagogisk tilnærming og aktuelle læremidler innen økonomistyring som sikrer en økonomisk-administrativ utdanning med relevans for praksis? Dette bygges opp rundt tre akser: (1) utdanningens relevans for praksis, (2) pedagogikkens relevans for læring, og (3) læremidlenes relevans for teorien. Det konkluderes med at utdanningen i dag anses som relevant, og at viktige virkemidler for å sikre at dette opprettholdes, er mer problembasert læring, bevisst utvalg av læremidler, endrede eksamensformer samt oppøving av søke- og kildekritikk.