Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMørland, Bodil
dc.contributor.authorSjøholt, Wenche
dc.date.accessioned2018-03-20T09:09:30Z
dc.date.available2018-03-20T09:09:30Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2491181
dc.description.abstractDenne masteroppgavens tittel har tittelen: Kvalitet for de yngste i barnehagen-Med blikk på de ansattes relasjonskompetanse. Ny kunnskap om de yngste barna gir oss mye informasjon om hvordan vi bør tenke å handle når de allerede som ettåringer skal inn i et helt nytt miljø og møte nye mennesker. De yngste barna møter ofte barnehagen uten tilegnet verbalspråk (Løkken 2000; Greve 2008). Dette forutsetter ansatte med et våkent blikk og tilstedeværelse, og som evner å se de små barnas varierte uttrykk (Bae 2004). Nære og omsorgsfulle ansatte i barnehagen styrker kvaliteten, og bidrar til trivsel og emosjonell trygghet for de yngste barna (Drugli 2010; ClarkeSteward & Allenhusen 2005; Bratterud mfl. 2012). Ut ifra egne erfaringer og kunnskap om små barn, ønsker jeg en større forståelse om temaet, og samtidig skape refleksjoner for andre som jobber med de yngste i barnehagen. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke gode kvaliteter i relasjonen hos barnehageansatte, i samspill med de yngste barna. På bakgrunn av forskningsspørsmål har jeg sett på hvilken betydning relasjonskompetansen til barnehageansatte kan ha for barna i hverdagen. Videre har jeg forsøkt å finne svar på hvordan barnehageansatte forstår kvalitet for de yngste Når jeg skal studere kvaliteten i relasjoner blir det naturlig å ha utgangspunkt i den prosessuelle kvaliteten i samspillet. Prosesskvalitet dreier seg i større grad om kvaliteten på relasjoner og pedagogiske interaksjoner (NICHD 2002). Til sammen 6 barnehageansatte og 18 barn i alderen 0-3 år fra to avdelinger, er tatt med i studien Med utgangspunkt i problemstillingen er det benyttet en kvalitativ forskningstilnærming i denne Data består av triangulering der videoobservasjoner, feltnotater og intervju inngår i prosessen. Videoobservasjoner danner bakgrunnen for ustrukturerte samtaler med informantene. Funn i studien samsvarer med eksisterende forskning der nære relasjoner, sensitive, omsorgsfulle og støttende voksne i relasjon med små barn, bidrar til god kvalitet (Bjørnestad & Samuelsson 2012; NICHD 2006). Resultatet fra denne studien forteller om barnehageansatte med kvaliteter preget av lyttende, tilstedeværende og anerkjennende væremåter. Kroppsspråk som blikk, smil og gester er tydelig i relasjonen. Funnene forteller at barna blir sett og forstått og tatt på alvor. De får delta aktivt i hverdagen gjennom fellesskap og inkludering og medvirkning. Barna møter ansatte som styrker relasjonsbygging gjennom samspill og dialog. I samspillet bidrar ansatte til meningsskaping og sammenhenger for de små. Holdninger og verdier hos pedagogene omhandler omsorg, trygghet, tilstedeværelse, anerkjennelse, inkludering, medvirkning og relasjonsbygging. Andre funn viser at barnehage ansatte er forpliktet til å arbeide bevisst og reflektert i forhold til de tingene som fremmer god kvalitet med fokus på viktigheten av fleksibilitet og stabilitet. SUMMARY This master is titled: Quality of the youngest children in the kindergarten-With an eye on the employees' relational competence. New knowledge about the youngest children gives us a lot of input about how we should act when they already at the age of one year enter into a completely new environment and meet new people. The youngest children often face kindergarten without dedicated verbal language (Lokken 2000; Greve 2008). This requires employees with a watchful gaze and presence and who are able to see the small children's varied expressions (Bae 2004). Engaged and caring staff at the kindergarten strengthens quality and contributes to the well-being and emotional security of the youngest children (Drugli 2010; Clarke-Stewart & All Husen 2005; Bratterud et al. 2012). Based on my own experiences and knowledge of young children, I want a greater understanding on the topic, and to create reflections for others who work with the youngest in the kindergarten. The purpose of this thesis is to examine the good qualities in a relationship in the way kindergarten employees interact with the youngest children. Based on research questions I have looked at what signifies relational competence of kindergarten staff in relation to the children in the daily environment. Furthermore, I have tried to find answers to how kindergarten staff understand quality for the youngest. When studying the quality of the relationships, it is natural to base this on the procedural quality of the interaction. Process quality impacts to a large extent on the quality of relationships and educational interactions (NICHD 2002). Altogether 6 kindergarten employees and 18 children aged 0-3 years from two departments are included in the study in my quest to explore quality in the relationship between staff and children. On the basis of the problem there is a qualitative research approach in this study. Data consists of a triangulation where video observations, field notes and interviews are performed as part of the process. Video observations of various episodes form the basis for unstructured conversations with the informants. My findings do not provide a complete picture of the qualities that are expressed in the relationship, but are an indication of how the interaction between the youngest and the kindergarten employees unfolds. Findings in the study correspond to existing research in which close relationships, sensitive, caring and supportive adults in interaction with young children contribute to good quality (Bjørnestad & Samuelsson 2012; NICHD 2006). The results from this study indicates that kindergarten employees with qualities characterized by listening, being present and being appreciative matters. Positive body language through glances, smiles and gestures are evident in the relationships. Body language as glances, smiles and gestures are also evident in the relationship. The findings support the hypothesis that children that are seen, understood, and taken seriously actively participate in everyday life through community, inclusion and participation. The children in this study encounter employees that strengthen relationship building through cooperation and dialogue. The interaction helps employees to create meaning and context for the little ones. It appears from the interviews that visible attitudes and values of educators, referred caring staff, presence, recognition, inclusion, participation and building of relationships has an invaluable effect on the social development of smaller children. Further findings indicate that the kindergarten staff are committed to working consciously and reflectively in relation to the things that promote good quality with focus on the importance of flexibility and stability.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleKvalitet for de yngste i barnehagen - Med blikk på de ansattes relasjonskompetansenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil etter forfatterens ønske ikke bli tilgjengelig.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel