Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOddane, Torild A Wathne
dc.date.accessioned2018-03-16T11:52:22Z
dc.date.available2018-03-16T11:52:22Z
dc.date.created2017-11-21T12:57:48Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn978-82-450-2324-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2490854
dc.description.abstractDette kapittelet handler om kreativitet – et av de mest populære moteordene siden årtusenskiftet. Kreativitet er nøkkelen til en bedre verden og fremtidens kjernekompetanse. Begeistringen for kreativitet har imidlertid skapt en språklig inflasjon som nærmest har tappet begrepet for kraft og innhold. Samtidig har populære, seiglivede kreativitetsmyter fått ufortjent stor oppmerksomhet. Dette er uheldig fordi mytene i praksis hemmer evnen til å være kreativ. Kapittelets underliggende argument er at bevisste og ubevisste forestillinger om kreativitet påvirker evnen til å lykkes. Et kritisk og reflektert forhold til ulike begrepsforståelser vil følgelig kunne styrke evnen til å omsette kreativitetsambisjoner til virkelighet. Dette er bakgrunnen for kapittelets problemstilling Hva er kreativitet? Kapittelet tar et oppgjør med sterkt forenklede begrepsdefinisjoner og teorier om kreativitet, og påpeker at kreativitet er et komplekst fenomen som ikke kan fanges gjennom ett enkelt faglig perspektiv. Argumentet for perspektivmangfold understrekes og symboliseres ved hjelp av den såkalte 5P-modellen, der de fem kreativitets-P-ene person, press, prosess, produkt og partnerskap representerer ulike, komplementære aspekter ved kreativitet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherFagbokforlagetnb_NO
dc.relation.ispartofBred og spiss! NTNU Handelshøyskolen 50 år: En vitenskapelig jubileumsantologi
dc.titleKreativitet - magisk moteord eller nøkkel til en bedre verden?nb_NO
dc.typeChapternb_NO
dc.description.versionacceptedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber255-270nb_NO
dc.identifier.cristin1516637
dc.description.localcodeThis chapter will not be available due to copyright restrictions (c) 2017 by Fagbokforlagetnb_NO
cristin.unitcode194,60,10,0
cristin.unitnameNTNU Handelshøyskolen
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel