Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDahlen, Martin
dc.date.accessioned2018-03-02T08:43:18Z
dc.date.available2018-03-02T08:43:18Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2488207
dc.description.abstractBåde private og offentlige virksomheter tar i bruk strategier med den hensikt å forbedre sin drift. I den forbindelsen viser forskning at mellomledere i dag har mer ansvar for endringer enn tidligere, samtidig som deres rolle er komplisert, konfliktfylt og svakt definert. Formålet med denne studien er både å beskrive strategiprosessen i en offentlig virksomhet, og å beskrive mellomlederens rolle som leder av endring i strategiprosessen. Med bakgrunn i dette ble problemstilling for studien formulert: «Hvordan var strategiprosessen i Norsk Tipping og hvordan var rollen til mellomlederen?». Med utgangspunkt i denne beskrivende problemstillingen, falt valget på å gjøre et casestudium av virksomheten Norsk Tipping, da de er i gang med sin selskapsstrategi (Strategi 2020) for perioden 2016-2020. Oppgaven er avgrenset til å gjelde Strategi 2020, kommunikasjonsstrategien og samfunnsstrategien, samt mellomlederen person C. Det ble derfor hentet inn datamateriale i form av intervjuer med tre respondenter i tillegg til arkivdata. Til å analysere datamaterialet ble det tatt i bruk teorier om strategiutvikling, strategi i offentlig sektor og et rammeverk om mellomlederens funksjoner ved endring. Resultatene fra studien tyder på at Strategi 2020 kan beskrives som en offentlig strategi med en reaksjonær holdning, som er utarbeidet av toppledelsen og strategigruppen. Strategi 2020 tar i bruk metoden «business review» for å kontrollere implementeringen. Implementeringen av kommunikasjonsstrategien tyder på å være svakt forankret i Norsk Tipping. Dette skyldes blant annet at implementeringsplanene ble laget av toppledelsen med svak involvering av aktører nedover i virksomheten, det ble laget for lite detaljerte implementeringsplaner og at Norsk Tipping ikke er optimalt organisert for å utføre strategien. Det ble også funnet tegn på at implementeringen av samfunnsstrategien ble utfordrende på grunn av mangelfull ansvar- og eierskapsfordeling mellom avdelingene som håndterer den kommersielle og samfunnsmessige kommunikasjonen. Mellomlederen (person C) sin rolle i strategiprosessen tenderer til å være mangelfullt definert og utfordrende. Rollen inneholder blant annet daglig drift i tillegg til strategiarbeid og ledelse av ansatte. Mellomlederen innehar en betydelig mengde prosessmakt i strategiprosessen, håndterer kommunikasjonen med toppledelsen, men har utfordringer knyttet til kommunikasjonen med sideordnede.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleMellomlederens rolle i strategiprosessen i Norsk Tipping: en casestudie om strategi og mellomledelse i strategiprosessen i Norsk Tippingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel