Bestillerkompetanse i offentlig sektor: et case-studie av bestilleravdelingen i Trondheim kommune
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2488198Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1563]
Sammendrag
Offentlig sektor har i løpet av de senere tiårene vært utsatt for ulike typer reformer som har bidratt til å legge føringer for hvordan den er organisert og styrt. Fra å tidligere ha utført mange av oppgavene tilknyttet den kommunale tjenesteproduksjonen selv, velger kommunene nå i større grad å anskaffe disse gjennom ulike former av inter-organisatoriske relasjoner. Dette har medført endringer vedrørende den offentlige styringskompetansen og videre til en ny tilnærming til offentlig virksomhetsstyring. Endringen har blitt karakterisert som en overgang fra hierarkisk- til horisontal styring. Studiet søker å belyse hvordan disse kompetanseendringene kan ta form gjennom den daglige interaksjonen i hva som kan karakteriseres som offentlig-offentlig samarbeid, og dermed kaste lys på det man kan forstå som bestillerkompetanse.
Interaksjonen mellom den offentlige bestilleravdelingen og de tjenesteproduserende virksomhetene bidrar til å kaste lys på flere ulike bestillerkompetanser som gjør seg gjeldende i forholdet. Disse virker å innebære ferdigheter vedrørende både de formelle- og uformelle kontrollmekanismene i forholdet. Spesielt interessant er hvordan bestillerrollen her fremstår som en svært aktiv rolle hvor vektlegging av interaksjon og relasjonelle mekanismer virker å kunne gi gode forutsetninger for å kunne følge opp den offentlige tjenesteproduksjonen på en god måte.