Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFauskevåg, Odin
dc.contributor.authorFauchald, Frede Gabriel
dc.date.accessioned2018-02-26T09:36:22Z
dc.date.available2018-02-26T09:36:22Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2486881
dc.description.abstractI denne teoretiske drøftingsoppgaven er spørsmålet hvordan fornyingen av Kunnskapsløftet (2006) forholder seg til globale prosesser, og de komplekse samfunnsutfordringene som det medfører. Oppgaven konsentrerer seg om to forståelser av globalisering, som Peter Kemp gir oss et innblikk i gjennom boken Verdensborgeren: Pædagogisk og politisk ideal for det 21. Århundrede. Den ene formen for globalisering er funksjonalistisk markedstenkning som i denne oppgaven forståes som Kunnskapsløftet (2006) - et “arbeidsmarkedsintegrerende prosjekt”. Dette er en fortelling om menneskets relasjon til verden frakoblet tid og sted. I den sammenheng gir oppgaven et innblikk i hvordan et begrenset utvalg av premissgivende og aktuelle dokumenter fra organisasjonen OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development), skisserer en funksjonalistisk markedstenkning som fornyingen av Kunnskapsløftet også forholder seg til. Den andre forståelsen av globalisering finner vi i det normative dannelsesidealet verdensborgeren, som er en fortelling om det globale med et konkret innhold grunnlagt i tid og sted, som opptrer som en motsetning til den funksjonalistiske markedstenkningen. Problemstillingen min er som følger: Fremmer fornyingen av Kunnskapsløftet “verdensborgeren som et dannelsesideal? Gjennom dette utgangspunktet er spørsmålet om dannelsesidealet ’verdensborgeren’ integreres i Overordnet del - verdier og prinsipper for grunnopplæringen, som er en fornying av Den generelle delen av læreplanen. Verdensborgeren som et dannelsesideal gir oss en mulig måte å forstå dannelse som et konkret innhold gjennom inspirasjon fra Wolfgang Klafki sine tre epokaltypiske nøkkelproblemer. Mimesis vil også være et sentralt begrep som beskriver både lærer-elev relasjon, men også fortellingen – altså dannelsens form. Den funksjonalistiske markedstenkningen som vi skal se er en sentral del av norsk utdanningspolitisk historie fram til i dag, må oppheves hvis tilfellet skal være at verdensborgeren integreres. Denne oppgaven viser at dette ikke er tilfellet, der fortellingen om verdensborgeren som et dannelsesideal framstår uklar.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectDannelsenb_NO
dc.subjectKunnskapsløftetnb_NO
dc.subjectUtdanningspolitikknb_NO
dc.titleVerdensborgeren som dannelsesideal i en globalisert verden - Fremmer fornyingen av Kunnskapsløftet ''verdensborgeren'' som et dannelsesideal?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel