Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRasmussen, Bjørn K.
dc.date.accessioned2018-02-16T14:59:05Z
dc.date.available2018-02-16T14:59:05Z
dc.date.created2017-06-02T11:10:21Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn978-82-450-2143-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2485483
dc.description.abstractDette kapitlet er motivert av en undring over demokratier som avler destruktive krefter, på tross av borgerrettigheter, uttrykksfrihet og –, for de fleste –, langvarig skolegang. For det andre fins det en interesse for å undersøke hvordan drama og teater kan bidra til et levende demokrati. Kapitlet undersøker og fortolker tenkning i samtiden som nettopp behandler teater og teatralitet i en demokratisk og estetisk-politisk kontekst. Denne tenkningen fortolkes ut fra kilder som særlig behandler teater, kunst og kulturproduksjon fra og med modernismen, men også i et kulturdemokratisk perspektiv etter modernismen. Filosofen Jacques Rancière behandler relasjonen mellom kunst og demokrati og bidrar med nyanserte synspunkt på kunstens politiske rolle, på demokratiet på relasjonen mellom kunst og demokrati. Målet for den litterære analysen er å bidra til økt forståelse av drama og teaters estetisk-politiske potensial i vår samtid, samt å tydeliggjøre noen utfordringer som finnes når det gjelder realiseringen av et slikt potensial.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherFagbokforlagetnb_NO
dc.relation.ispartofDrama,teater og demokrati Antologi I I barnehage, skole, museum og høyere utdanning
dc.titleÅ iscenesette det usette og uhørte - Teaterkunst og dramapedagogikk - tett på demokratietnb_NO
dc.typeChapternb_NO
dc.description.versionacceptedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber31-49nb_NO
dc.identifier.cristin1473713
dc.description.localcodeThis chapter will not be available due to copyright restrictions (c) 2017 by Fagbokforlagetnb_NO
cristin.unitcode194,62,35,0
cristin.unitnameInstitutt for kunst- og medievitenskap
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel