Show simple item record

dc.contributor.authorStrand, Gro Marte
dc.contributor.authorBerge, Åsa Dahl
dc.contributor.authorSteen-Olsen, Tove Herborg
dc.date.accessioned2018-02-14T14:23:51Z
dc.date.available2018-02-14T14:23:51Z
dc.date.created2017-05-16T11:41:14Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn9788205493926
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2484781
dc.description.abstractI dette kapitlet vil vi se nærmere på hvilke opplevelser barn og unge med innvandrerbakgrunn har når det gjelder tilhørighet, inkludering og mestring i skole- og nærmiljø. Kapitlet bygger på teoristudier og en intervjuundersøkelse av 71 elever i 11 skoler i Midt-Norge. Vi skal også se på hvilken betydning samarbeidet mellom skole og hjem har. For å studere hvordan de ulike partene opplever dette samarbeidet, har vi intervjuet foreldre, lærere og skoleledere. Vår studie viser at læreren er den viktigste faktoren med tanke på elevenes opplevelse av tilhørighet og inkludering. Foreldrene fremhevet at den daglige kontakten med læreren var god, men de savnet reell innflytelse og informasjon om den norske skolen som system.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherGyldendal Akademisknb_NO
dc.relation.ispartofMangfold gjennom anerkjennelse og inkludering i skolen
dc.relation.ispartofMangfold gjennom anerkjennelse og inkludering i skolen
dc.titleOpplevelse av tilhørighet og inkludering i møtet mellom kulturernb_NO
dc.typeChapternb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionacceptedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber116-134nb_NO
dc.identifier.cristin1470465
dc.description.localcodeThis chapter will not be available due to copyright restrictions (c) 2017 by Gyldendal Akademisknb_NO
cristin.unitcode194,67,80,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record