Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIversen, Anne
dc.contributor.authorBjørdal, Aslak Lædre
dc.date.accessioned2018-02-06T11:39:31Z
dc.date.available2018-02-06T11:39:31Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2482905
dc.description.abstractKunnskap regnes i dag som en av de viktigste strategiske ressursene for en organisasjon, og som en kilde til verdiskaping og konkurransedyktighet. Tidligere studier har undersøkt hvorfor kunnskap er viktig for organisasjoner, men betraktelig mindre oppmerksomhet har blitt viet til hva som gjør at ansatte deler kunnskap. En slik innsikt synes å være særlig viktig i organisasjoner som har innført lean, hvor målet er kontinuerlig forbedring gjennom effektivisering av arbeidsprosesser. Formålet med denne studien har derfor vært å undersøke hvilke faktorer ansatte selv opplever som fremmende eller hemmende for kunnskapsdeling i en lean-basert bedrift. Studien ble gjennomført i samarbeid med et eksternt olje og gass-serviceselskap, hvor fire ansatte og fire ledere fra produksjonsnivå ble intervjuet. Deres beskrivelser og erfaringer med tematikken dannet grunnlaget for analysearbeidet, i form av en tematisk analyse. Studien avdekker at formelle og uformelle arenaer, opplevd påvirkningskraft og manglende rom for å være kritisk er sentrale faktorer som er av betydning for kunnskapsdeling. Det argumenteres for at lean påvirker- og kan bli påvirket av kunnskapsdeling. Sammenhengen er fremstilt ved hjelp av en foreslått modell for videre forskning. Funnene i studien kan bidra i utvikling av tiltak for økt kunnskapsdeling blant fagarbeidere og effektiv bruk av lean.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleLean : en katalysator for kunnskapsdeling : en kvalitativ studie av fremmede og hemmende faktorer for kunnskapsdeling blant fagarbeiderenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel