dc.contributor.author | Øksnes, Maria | |
dc.date.accessioned | 2018-01-30T09:25:23Z | |
dc.date.available | 2018-01-30T09:25:23Z | |
dc.date.created | 2018-01-02T21:08:56Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.isbn | 9788202402358 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2480570 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen vil jeg undersøke hvordan barns lek eller lekende handlinger kan forstås som et uttrykk for barns motstand i barnehagen. Undersøkelsen er teoretisk informert av Michel Foucaults tekning om frihet, makt og motstand og Mikhail Bakhtins forstilling om karnevalet som en form for lek. I kontrast til forestillinger om motstand som noe uønsket, viser jeg at Foucault og Bakhtin kan bidra til å forstå barns lekende motstand i barnehagen som en konkret frihetserfaring. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | nb_NO |
dc.relation.ispartof | Barndom i barnehagen: Motstand | |
dc.title | Lekende motstand som frihetserfaring | nb_NO |
dc.type | Chapter | nb_NO |
dc.description.version | acceptedVersion | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1534225 | |
dc.description.localcode | This chapter will not be available due to copyright restrictions (c) 2017 by Cappelen Damm Akademisk | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,80,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |