Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNestby, Dag Hallvard Haavelmoen
dc.date.accessioned2018-01-26T09:47:11Z
dc.date.available2018-01-26T09:47:11Z
dc.date.created2017-12-08T14:44:38Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationNorsk pedagogisk tidsskrift. 2017, (4), 328-338.nb_NO
dc.identifier.issn0029-2052
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2479798
dc.description.abstractI denne artikkelen ønsker jeg å gi et bidrag til den pågående debatten om hvorvidt undervisningen i RLE-faget bør stimulere elevenes eksistensielle modning og identitetsutvikling eller om undervisningen heller bør ha en brobyggerfunksjon. Bengt-Ove Andreassen (2014) har påvist at begge funksjoner er tydelig til stede i rammeplanene for KRL fra 1998 og 2003, men at den første funksjonen nedtones til fordel for den andre i rammeplanen fra 2009 og i de nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningen fra 2010. Med utgangspunkt i Friedrich Nietzsches perspektivisme kommer jeg til å argumentere for at det ikke behøver å være noe motsetningsforhold mellom identitetsutvikling og brobygging, men at de to idealene kan forenes i et felles pedagogisk opplegg. Jeg kommer, som en viktig del av min analyse, til å posisjonere meg i forhold til Robert Jacksons forskning (1997, 2004) siden Jackson fremmer et beslektet syn som tydeliggjør hvilken rolle den nietzscheanske perspektivismen kan ha i klasserommet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleRLE-fagets identitetsskapende potensialnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionacceptedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber328-338nb_NO
dc.source.journalNorsk pedagogisk tidsskriftnb_NO
dc.source.issue4nb_NO
dc.identifier.doi10.18261/issn.1504-2987-2017-04-05
dc.identifier.cristin1524895
dc.description.localcode© Universitetsforlaget 2017. This is the authors' accepted and refereed manuscript to the article. The final publication is available at https://www.idunn.no/npt/2017/04/rle-fagets_identitesskapende_potensialnb_NO
cristin.unitcode194,62,70,0
cristin.unitnameInstitutt for filosofi og religionsvitenskap
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel