Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGroven, Berit
dc.contributor.advisorSando, Svein
dc.contributor.authorHunnes, Malin
dc.date.accessioned2017-12-21T09:04:23Z
dc.date.available2017-12-21T09:04:23Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2473416
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg hvordan spesialpedagoger velger å organisere spesialundervisningen og hvordan de begrunner disse organiseringsformene. Studien består av et kvalitativt forskningsintervju av fire spesialpedagoger i en bestemt kommune. Forskningsintervju ble foretrukket fordi det gir nærhet til forskningsdeltakerne og deres livsverden gjennom holdninger, meninger og erfaringer. Denne studien tar derfor utgangspunkt i spesialpedagogens perspektiv på organisering av spesialundervisning i skolen. Analysen resulterte i disse hoved- og underkategorier: - Organisering o Organiseringsformer og skolekultur o Formal- og praksisavgrensing - Begrunnelse o Oppfatning av normalitet og avvik o Aktivitet o Rammevilkår Studien viser at spesialpedagogenes organisering av spesialundervisning er ulik det Utdanningsdirektoratets statistikk viser, så vel som det er ulikheter mellom deltakernes måte å organisere på. Det pekes i denne studien på at den enkelte skolekultur, og selvstendigheten deltakerne opplever, kan forklare noe av forskjellene mellom skolene, nasjonal statistikk og denne studien. Studien viser en viss spenning mellom deltakernes praksis og intensjoner i diverse styringsdokumenter om å integrere spesialundervisningen i ordinær opplæring. Denne studien viser til et skille mellom spesialpedagog og andre lærere, og elever som mottar spesialundervisning og deres medelever. Videre kommer det frem at deltakerne gjør etiske overveielser i arbeidet med å organisere spesialundervisningene, og de strekker seg langt for elevene de har ansvar for. Dette resulterer blant annet i en praksisavgrensing av spesialundervisning, noe medfører at flere enn de som har enkeltvedtak får et spesialpedagogisk tilbud. Deltakernes begrunnelser for valg av organiseringsformer peker på at de overveier hvordan spesialundervisningen kan påvirke elevens rolle i klassefelleskapet. Denne studien viser at forandring og utvikling tar tid. Den store avstanden mellom ideologi og praksishverdagen til disse deltakerne viser nettopp dette.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleOrganisering av spesialundervisning - hvordan og hvorfor? En kvalitativ intervjuundersøkelse med fire spesialpedagogernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil etter forfatterens ønske ikke bli tilgjengelig.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel