Show simple item record

dc.contributor.authorKvilvang, Rune
dc.date.accessioned2017-11-14T08:59:30Z
dc.date.available2017-11-14T08:59:30Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2466065
dc.description.abstractJeg ønsker å kombinere temaene læreplan, lærebok og oldtidsmatematikk i et forskningsarbeid.. Med dette som utgangspunkt har jeg formulert følgende to forskningsspørsmål: Hvordan ble sirkelen og pi behandlet i norske lærebøker, læreplaner og didaktiske verk mellom 1890 og 1939, og hvilke endringer kan spores i løpet av dette tidsrommet? Sirkelens konstant har blitt behandlet ulikt i ulike oldtidskulturer. Hvilke rester finner vi igjen i den norske skolen mellom 1890 og 1939? Grunnen til at jeg ønsker å se på årene mellom 1890 og 1939 er at det kom ut læreplaner disse to årene. Læreplanen fra 1890 var den første nasjonale læreplanen, mens læreplanen i 1939 var en progressiv læreplan, som er vel ansett og hadde lang virketid. Jeg stopper ved planen fra 1939, men har tatt for meg noen bøker som kom ut etter 1939 for å prøve å få med meg noen av lærebøkene som var i bruk under denne læreplanen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleSirkelen i norsk skole mellom 1890 og 1939: en undersøkelse av læreplaner, lærebøker og didaktiske bøkernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatternb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record