Elektronisk word-of-mouth markedsføring og dens påvirkning på restaurantavgjørelser
Abstract
Tiden vi lever i nå blir ofte omtalt som informasjonsalderen. Det eksisterer overveldende mengder med informasjon, noe som gjør elektronisk word-of-mouth til en nødvendig tidsbesparer (Silverman 2001). Når det gjelder restaurantavgjørelser tyr mange til internett for hjelp, og spesielt da kundeanmeldelser (Kwok & Yu 2013). Vi har med utgangspunkt i dette formulert følgende problemstilling: "Har elektronisk word-of-mouth markedsføring i form av brukergenererte kundeanmeldelser påvirkning på kunders restaurantavgjørelser?” Forskningsmodellen vi vil fremstille i denne oppgaven, danner grunnlaget for de metodevalgene vi har tatt. Vi har gjennomført en kvantitativ undersøkelse i form av et selvutfyllende spørreskjema, som vi publiserte på Facebook og denne var aktiv i 14 dager. Vi har benyttet oss av en deduktiv strategi med hypotesetesting og formulerte totalt åtte hypoteser, som vi ved hjelp av programvaren SPSS har testet og analysert. Resultatene i analysen viser at forskningsmodellen og syv av åtte presenterte hypoteser støttes.