Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKanstad, Terje
dc.contributor.advisorStemland, Hans
dc.contributor.advisorJohansen, Håvard
dc.contributor.advisorReed, Thomas
dc.contributor.authorGrimsmo, Torgeir
dc.contributor.authorWelle, Knut
dc.date.accessioned2017-10-26T14:00:32Z
dc.date.available2017-10-26T14:00:32Z
dc.date.created2017-06-09
dc.date.issued2017
dc.identifierntnudaim:16686
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2462430
dc.description.abstractI denne masteroppgaven er tilstanden og kapasiteten til Tjeldsunbrua i Troms blitt vurdert. Dette i forhold til de store skadene av alkalireaksjoner som brua lider av. Alkalireaksjon i betong er en kjemisk prosess som går ut på at visse bergarter i tilslaget reagerer med alkalier i betongens sementpasta. Dette danner en alkali gel som utvider seg i kontakt med vann. Volumøkningen fører videre til opprissing av betongen, og tvangskrefter som konstruksjonen ikke er blitt dimensjonert for. Det er den vestre viadukten til Tjeldsundbrua som er blitt analysert i denne masteroppgaven. På viadukten er det blitt observert flere riss, både på søylene og bruoverbygget. Ing. Granberg AS utførte i oktober 2016 en 3D-skanning av viaduktsøylene, resultatene tyder på at overbygget har utvidet seg i lengderegning med en promille på 0,55. Dette gir et betydelig lastbidrag, som er blitt analysert med rammeprogrammet NovaFrame, i bruddgrensetilstand etter gammelt regelverk. Resultatene viser at ASR-utviklingen har ført til en kapasitetsoverskridelse i flere snitt langs viadukten. Det er da momentkapasiteten i feltene og nullmomentpunktene som ikke er tilstrekkelig. Det er likevel ingen fare for trafikantene som benytter seg av brua, da det må en stor lastøkning til for at viadukten skal kollapse. Søylene har en sterkt redusert trykkfasthet på grunn av ASR-skadene. Det er blitt observert tydelige riss med delaminering og utfelling. Det vil likevel ikke være noe problem med kapasiteten, da søylene har en lav utnyttelsesgrad, beregnet etter prosjektert tilstand. Selv om viadukten er trygg i dag, vil alkalireaksjonene fortsette å øke. Dette vil skape et evig vedlikeholdsproblem med borthugging av betong. Det anbefales derfor å utføre forebyggende tiltak som bremser utvidelsesprosessen og reduserer skadene.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk, Prosjektering av konstruksjoner
dc.titleBeregning og oppfølging av eksisterende bruer med betydelig skadeomfang
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel