• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Implementering av RAM- prosess for vegtunnel

Styrvold, Fredrik
Master thesis
Thumbnail
View/Open
16458_FULLTEXT.pdf (1.488Mb)
16458_COVER.pdf (303.6Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2461931
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk [2848]
Abstract
Investeringer på veg og jernbane har de siste årene vært økende og bare fra 2010 til 2018 økte de planlagte investeringene med 29 milliarder kroner. Dette, sammen med det økte vedlikeholdsetterslepet fra eksisterende vegtunneler, har satt krav til bedre metoder for å sikre verdien av investeringene.

For å øke sikkerheten rundt de investeringene som blir valgt har Statens vegvesen begynt en prosess med innføringen av RAM for vegtunnel. RAM- prosess har blitt benyttet en god stund av Bane NOR med gode resultater på jernbane og Statens vegvesen ønsker derav å kopiere den suksessen på veg.

Implementeringen har ikke gått så raskt som ønsket og Statens vegvesen prøver hele tiden å finne svar på hva som gjør at det ikke har gått etter planen. Målet med oppgaven er derav å besvare følgene spørsmål:

1. Hva er RAM?

2. Hvordan kan en RAM- prosess utføres?

3. Hvilke utfordringer finnes ved implementering av RAM- prosess for vegtunnel?

4. Hvordan kan RAM- prosess lettere implementeres for vegtunnel?

Gjennom besvarelse av disse spørsmålene ble det hovedsakelig funnet fem faktorer som påvirker implementeringshastigheten i størst grad. Disse var:

- Kalkulasjonsrente

- Teoretisk gevinstpotensial

- Standarder

- Regelverk

- Datatilbakeføring

I oppgaven etableres det en detaljert forklaring på hvordan faktorene påvirker RAM- prosessen, samt hvorfor disse faktorene er problematiske. I tillegg utarbeides det en del anbefalinger i henhold til hva som kan gjøres for å minske faktorenes påvirkning, for å potensielt kunne øke implementeringshastigheten for RAM- prosess i vegtunnel.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit