Barns erfaring som pårørende til psykisk syke foreldre - en systematisk litteraturstudie
Abstract
Hensikt: Hensikten med denne litteraturstudien er å få innblikk i hvordan barn erfarer å
være pårørende til en forelder med psykisk lidelse.
Metode: En systematisk litteraturstudie ble gjennomført for å identifisere, kvalitetssikre og
analysere forskning om det aktuelle temaet. Åtte forskningsartikler av relevans ble plukket
ut gjennom et systematisk søk i anerkjente databaser. Selvvalgt litteratur og faglitteratur
ble benyttet for å belyse problemstillingen.
Resultat: Barn av foreldre med psykiske lidelser hadde et stort behov for informasjon om
foreldrenes psykiske lidelse. Imidlertid viste forskning at dette manglet i hjemmet og når
foreldrene er innlagt på psykiatrisk avdeling. Emosjonelle reaksjoner som skam, frykt,
skyldfølelse, frustrasjon, sinne og usikkerhet ble identifisert hos barna. Mange barn tok en
voksen rolle i hverdagen ved å gi praktisk og emosjonell hjelp i hjemmet. Barna ønsket å
bygge sitt eget liv og finne deres identitet. For å gjøre dette benyttet barna
mestringsstrategier for å skape en distanse mellom seg selv og forelderens psykiske lidelse.
Konklusjon: Barn har et økt behov for å bli inkludert i forelderens psykiske lidelse. De
trenger forklaring fra profesjonelle for å forstå det som skjer, og for å mestre den
situasjonen de er i. Helsepersonelloven (1999, §10a) plikter sykepleier å ivareta denne
pasientgruppen. Det at sykepleier har en mulighet til å oppdage barna i en tidlig fase, kan
være med på å redusere forekomsten av psykiske plager hos barna.