Verdens beste fagarbeider? En analyse av fremtidens maritime fagarbeidar på Sunnmøre
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2461877Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med oppgaven har vært å analysere hvilken kompetanse fremtidens fagarbeidere innen maritim industri på Sunnmøre bør inneha for å kunne kalles verdens beste fagarbeidere om fem til ti år, ut fra et strategisk og læringsmessig perspektiv. Oppgavens hovedproblemstilling er forsøkt besvart gjennom to forskningsspørsmål rundt hvilken kompetanse hos fagarbeideren som vil være viktig for å øke læringsutbyttet, og hvordan den enkelte bedrift i den maritime industrien på Sunnmøre kan sørge for at de får tak i fagarbeidere med ønsket kompetanse i fremtiden. For å svare på hovedproblemstillingen og forskningsspørsmål er 17 intervjuobjekt fra tre ulike nivåer (leder, HR og produksjonsledelse) i seks ulike bedrifter innen den maritime industrien i Møre-regionen intervjuet i form av semistrukturerte intervju. Bedriftene er medlemmer i opplæringsringen MAFOSS, og har drevet med opplæring av nye fagarbeidere i mange år. Fagarbeideren er definert som en nyutdannet med fagbrev uten nevneverdig praksis, men har i oppgaven nærmest vært ensbetydende med fagarbeidere rekruttert via læringordningen. De viktigste resultatene fra undersøkelsen er 14 konkrete og rangerte faktorer innenfor den kompetansen intervjuobjektene i undersøkelsen ønsker at fagarbeideren bør ha i fremtiden, samt en del konkrete anbefalinger på hva den enkelte bedriften kan gjøre for å sørge for at de får tak i fagarbeidere med ønsket kompetanse i fremtiden. Resultatene viser at holdninger rangerer foran ferdigheter, kunnskap og evner. Resultater og implikasjoner vises under: 14 viktigste faktorer innen kompetanse for å øke læringsutbyttet:
1. Møter opp når man skal og er til å stole på (Holdninger). 2. Interessert og engasjert (Holdninger). 3. Lærevillig (Holdninger). 4. Samarbeidsevne/samarbeidsvillig (Ferdigheter og Holdninger). 5. Effektiv i arbeidet (Ferdigheter). 6. Vilje til å yte (Holdninger). 7. Positiv og omgjengelig (Holdninger). 8. HMS, dokumentasjon og kvalitet (Kunnskap). 9. Strukturert (Evner). 10. Løser oppgaver selvstendig (Ferdigheter). 11. Kommunikasjon (Ferdigheter). 12. Språk (Kunnskap). 13. Søker utfordringer (Evner). 14. Evne til å se sammenhenger (Ferdigheter). Bedriften kan sikre fagarbeidere med ønsket kompetanse i fremtiden ved å: - Utdanne lokale fagarbeidere selv. - Stille større krav til kompetanse etter endt skolegang, bl.a. alle nødvendige kurs og sertifikater. - Formidle ønsker og anbefalinger til lokale (og nasjonale?) skoler om lokalt tilpasset innhold i yrkesopplæringen. - Påvirke rammevilkår politisk, både mht. økonomi og fortsatt fokus på yrkesfagenes muligheter. - Ta inn elever så tidlig som mulig i bedrift for å prøve ut praktiske fag og informere lokalt. - Tettere samarbeid mellom bedrift og skole - gi elevene knagger til å henge teori på i praksis. - Jobbe for et godt omdømme blant tidligere fagarbeidere og å være attraktive i arbeidsmarkedet.