Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAakre, Arvid
dc.contributor.advisorPersson, Jenny
dc.contributor.advisorBang, Børge
dc.contributor.authorDalgard, Oddrun
dc.contributor.authorNorgård, Håvard
dc.date.accessioned2017-10-13T14:00:49Z
dc.date.available2017-10-13T14:00:49Z
dc.date.created2017-06-11
dc.date.issued2017
dc.identifierntnudaim:16751
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2460115
dc.description.abstractAvviklingsproblemer som en konsekvens av flaskehalser i trafikken utgjør et stort samfunnsproblem. Det er derfor behov for å kartlegge hva som skjer og hvordan dette kan påvirkes for å øke forståelsen rundt fenomenet. Denne studien tar utgangspunkt i avkjøringsrampen fra E6 i nordgående retning på Sluppen i Trondheim som et caseområde. Rampen kan kategoriseres som en fysisk flaskehals med konstant kapasitet, uten nedstrøms kapasitetsbegrensninger. Gjennom en omfattende datainnsamling har det blitt kartlagt hvilke faktorer som er med på å forme dagens trafikksituasjon. Kartleggingen viste at den høyest belastede perioden for avkjøringsrampen på Sluppen var morgenrushet. Gjennom perioden oversteg etterspørselen kapasiteten og den fysiske flaskehalsen ble aktivert. Dette initierte avviklingsproblemene, som ble ytterligere forsterket av fem forstyrrende situasjoner som skapte sjokkbølger som forplantet seg bakover i trafikkstrømmen oppstrøms for avkjøringsrampen. Forstyrrelsene ble forårsaket av akselerasjonsproblemer gjennom flaskehalsen, sene feltskifter inn i en allerede saktegående trafikkstrøm rett i forkant av avkjøringsrampen og oppstrøms for bussholdeplassen, samt bussenes ankomst til og avgang fra bussholdeplassen. Ved bruk av mikrosimuleringsverktøyet Aimsun ble en spesialtilpasset modell for caseområdet konstruert med den hensikt å gjenskape de kartlagte situasjonene. Gjennom arbeidet med simuleringsmodellen ble det avdekket at en spesialtilpasset modell kunne gå på bekostning av den helhetlige gjenskapningen av de virkelige forholdene. For å oppnå en god representasjon ble det dermed kun fokusert på de mest fremtredende situasjonene fra kartleggingen av trafikksituasjonen i caseområdet. Ved å ta utgangspunkt i tilnærmingen til dagens situasjon har tiltak for å forbedre trafikkavviklingen på Sluppen blitt vurdert og modellert. Tiltakene ble delt inn i fire kategorier: mindre fysiske tiltak, adferdsendrende tiltak, tiltak som reduserer innvirkningen fra bussen og nye konseptuelle løsninger. Da etterspørselen er høyere enn kapasiteten på avkjøringsrampen vil det ikke være mulig å løse avviklingsproblemene oppstrøms for flaksehalsen uten å øke kapasiteten eller redusere etterspørselen. Tiltak rettet mot de forstyrrende situasjonene vil derimot kunne bedre situasjonen, men ikke fjerne avviklingsproblemene i sin helhet. Gjennom kartleggingen og modelleringen kom det tydelig frem at området oppstrøms for en fysisk flaskehals med konstant kapasitet, uten nedstrøms kapasitetsbegrensninger vil være veldig sårbart for forstyrrelser. Situasjonen på Sluppen har samtidig begrensede konsekvenser, da det hverken skapes first-in-first-out-systemer som «fanger» trafikken som skal mot Trondheim sentrum eller tilbakeblokkeringer som sperrer oppstrøms ramper.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk, Transport
dc.titleFlaskehalser på avkjøringsramper - Et casestudie av E6 i nordgående retning på Sluppen, Trondheim
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel