Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMoe, Ivar
dc.contributor.authorEngen, Martine
dc.date.accessioned2017-10-10T07:56:23Z
dc.date.available2017-10-10T07:56:23Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459329
dc.description.abstractCrowdfunding en alternativ måte å finansiere et prosjekt på. Siden fenomenet vokser raskt i popularitet trenger det en større mengde forskning. Denne oppgaven vil fokusere på ulike virkemidler og variabler som kan bli brukt i en reward-basert crowdfunding-kampanje. Problemstillingen for oppgaven er som følger; Hvilken variabel, eller kombinasjon av variablene, gir et prosjekt størst sannsynlighet for suksess i en ”reward-basert” crowdfunding-kampanje på Kickstarter.com? De underliggende variablene er beskrevet i detalj, med hver sin tilhørende hypotese: H1: Å takke backerne for deres støtte med en personalisert reward får de til å føle seg viktige, øker sannsynligheten for suksess. H2: Ved bruk av pitch video vil du øke sannsynligheten for kampanjens suksess. H3: Å vise en ferdig fremstilt prototype på kampanjesiden vil øke sjansen for suksess. H4: Innovative produkter har større sjanse for å bli en suksess enn produkter som allerede eksisterer, fordi det skaper økt interesse. H5: Ved hyppig oppdatering av prosjektets fremdrift og regelmessig påminnelse av fristen, vil det øke sannsynligheten for kampanjesuksess. Bacheloroppgaven har et hovedfokus på respondentenes svar under spørreundersøkelsen. Respondentene er bidragsytere, såkalte ”backere” på Kickstarter, som er forskjellige individer et prosjekt er avhengig av for å få sin kampanje i mål og bli finansiert. Det er gjort åpen spørreundersøkelse for å få bedre innsikt i hva som motiverer publikum til å bidra med penger. Det er også gjort dybdeintervju av tre relevante personer som har lansert et eller fler prosjekter på Kickstarter. Til slutt analyseres observasjonene, svarene og intervjuene for å se hvilke av de bestemte variablene som kan sammenlignes med suksess, eller om det ligger helt andre faktorer bak. I oppgaven er det bevisst brukt engelske ord eller uttrykk som er aktivt benyttet på den aktuelle plattformen. I den teoretiske delen vil ordene bli presentert og det er også laget en ordliste for å enkelt kunne finne igjen betydningen av ord som blir brukt i oppgaven. Denne oppgaven bidrar til litteraturen på forskjellige måter; den samler forskjellige publikasjoner rundt crowdfunding, den gir et overblikk av hva bidragsyterne mener er det viktigste for en CF-kampanje, og analyserer suksessfaktorene som trenger videre forskning og praktisk anvendelse av skapere av kampanjene. Viktigst finner oppgaven at de som har en kampanje på Kickstarter bør vurdere å ha pitch videoer og hyppige oppdateringer. På denne måten vil det være større sjanse for at resultatet av kampanjen blir suksess.nb_NO
dc.description.abstractCrowdfunding represents an alternative way of financing a project. Since the phenomenon grows rapidly in popularity, it needs a greater amount of research. This task will focus on various tools and variables that can be used in a reward-based crowdfunding campaign. The problem statement is; Which variable, or combination of variables, is most likely to give a project success for a "reward-based" crowdfunding campaign at Kickstarter.com? The underlying variables are described in detail, with associated hypothesis under each. H1: Thanking the backers for their support with a personalized reward makes them feel important and increases the likelihood of success. H2: Using pitch video will increase the likelihood of your campaign's success. H3: Showing a pre-made prototype on the campaign page will increase the chance of success. H4: Innovative products have a greater chance of being a success than products that already exist because it increases interest from the public. H5: By frequently updating the project progress and regular reminder of the deadline, it will increase the likelihood of campaign success. The bachelor thesis has a main focus on what the respondents respond in the survey. Respondents are contributors, so-called "backers" at Kickstarter, which are different individuals a project relies on to get their campaign funded. An open survey has been conducted to gain better insight into what motivates the backers to contribute money. Its completed depth interviews by three relevant persons. Finally, everything is analyzed to see which of the particular variables can be compared to success, or if there are entirely other factors and variables behind a projects success.In the assignment there are deliberately used English words or phrases that are actively used on the current platform. In the theoretical part the words will be presented and a glossary is also made to easily find the meaning of words used in the assignment.This task contributes to literature in different ways; It collects various publications around crowdfunding, giving an overview of what the contributors think is the most important for a CF campaign, and analyzing the success factors that need further research and practical application of creators of the campaigns. Most importantly, the task is that those who have a Kickstarter campaign should consider having pitch videos and frequent updates. In this way there will be a greater chance that the outcome of the campaign will be successful.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomi, ledelse og bærekraftnb_NO
dc.subjectcrowdfundingnb_NO
dc.subjectvariablernb_NO
dc.subjectKickstarternb_NO
dc.titleReward-basert crowdfunding: variablene bak et prosjekts suksess på Kickstarternb_NO
dc.title.alternativeReward-based crowdfunding: determinants behind a projects success on Kickstarternb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212nb_NO
dc.source.pagenumber94nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel