Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKorsen, Eirik Bådsvik Hamre
dc.contributor.authorBakkelund, Elin
dc.contributor.authorSølvsberg, Endre
dc.contributor.authorDisserud, Solfrid Haugen
dc.date.accessioned2017-10-10T07:31:54Z
dc.date.available2017-10-10T07:31:54Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459315
dc.description.abstractFormålet med denne bacheloroppgaven har vært å belyse studenters motivasjon til å arbeide i utkantstrøk, og hvordan oppdragsgiver Industrikonsernet kan rekruttere riktig kompetanse til slike steder. Dette har blitt undersøkt ved hjelp av en hybrid metode, med både kvalitative og kvantitative data. Innsamling av data er gjort i form av et intervju ved HR avdelingen hos Industrikonsernet, og ved hjelp av en spørreundersøkelse blant studenter hos NTNU i Gjøvik og Fagskolen på Gjøvik. Motivasjon blir belyst ved å se på Maslows behovsteori, Herzbergs tofaktorteori, jobbkarakteristikamodellen og indre og ytre motivasjon. Kartlegging av motivasjon og CSR-tankegang hos studentene er gjort gjennom den kvantitative undersøkelsen. Den kvalitative undersøkelsen viser hvordan oppdragsgiver jobber for å rekruttere kompetanse til utkantstrøk, og her har man belyst strategier oppdragsgiver bruker for å rekruttere, og i hvilken grad CSR spiller en rolle i rekrutteringen. I tillegg belyses hvordan oppdragsgiver jobber for å motivere sine ansatte og potensielle nyansatte. Målet var å se om måten oppdragsgiver jobber på samsvarer med teori, det studentene prioriterer, og om teorien stemmer med det studentene svarte. Det er også fokusert på statistiske forskjeller innad i de forskjellige gruppene av studenter i spørreundersøkelsen. Konklusjonen sier at å rekruttere til utkantstrøk er utfordrende, og spørreundersøkelsen viser at studenter helst vil jobbe i by. En arbeidsgiver som prioriterer mulighet for personlig utvikling, at medarbeidere får brukt sine evner, kunnskaper og ferdigheter, samt ivaretar de ansatte, og som evner å kommunisere dette til studentene, gis muligheten til å rekruttere til utkantstrøk i større grad enn de som ikke fokuserer på disse områdene. Det er imidlertid ikke tilstrekkelig å se på studenter som én gruppe, men industrien bør bruke ressurser på å se på hvordan ulike motivasjonsfaktorer virker ulikt på undergrupper. Slik kan man mer effektivt identifisere de studenter som ønsker å jobbe i utkantstrøk, hvordan disse er motivert, for deretter å velge de med riktig kompetanse og personlige egenskaper.nb_NO
dc.description.abstractThe purpose of this bachelors thesis, is to look at students motivations for working in rural areas, and how Industrikonsernet can recruit competent personnel to these areas. The thesis employs a hybrid method, gathering both qualitative and quantitative data. Data has been collected through an interview with an HR manager at Industrikonsernet, and through a survey among students at NTNU Gjøvik and Fagskolen Gjøvik. The thesis looks at motivation through Maslow’s Theory of Needs, Hertzberg’s Two Factor Theory, the Job Characteristics Model and intrinsic and extrinsic motivation. The quantitative survey is used to map motivation and importance of CSR among students. The qualitative interview reveals how the employer works to recruit competent workers to rural areas, by looking at recruiting strategies, use of CSR, and how the employer works to motivate existing employees and potential employees. The goal was to reveal the correlation, or lack there of, between employer recruiting strategy, theory and priorities among students. It also looks at statistical differences among different groups of students. The thesis concludes that recruiting in rural areas is challenging. The survey shows that most students prefer working in a city. An employer focusing on personal development, their employees ability to utilize abilities, knowledge and skills and who cares for their employees, and is able to communicate this to students, will be more successful in recruiting in rural areas, as opposed to those not as focused on these areas. But looking at students as one group is adequate. The industry should prioritize researching how different subgroups react to different types of motivation. That makes identifying those students who want to work in rural areas more effective, how these are motivated, and then recruit those who have the right competence and personal characteristics.
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectutkantstrøknb_NO
dc.subjectrekrutteringnb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.subjectøkonomi, ledelse og bærekraftnb_NO
dc.titleIndustrikonsernet: en studie om studenters motivasjon og rekruttering til utkantstrøknb_NO
dc.title.alternativeIndustrikonsernet: a study about the motivation of students and recruiting to rural areasnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212nb_NO
dc.source.pagenumber148nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel