Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPitera, Kelly
dc.contributor.authorAngeltveit, Thomas Fløien
dc.date.accessioned2017-10-05T14:01:05Z
dc.date.available2017-10-05T14:01:05Z
dc.date.created2017-08-07
dc.date.issued2017
dc.identifierntnudaim:16230
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2458792
dc.description.abstractFokuset på digitalisering er stort digitaliseringen i det offentlige vokser hurtigere i samferdselssektoren enn i noen annen sektor (Haraldsen 2016). BIM, som er forkortelsen for bygningsinformasjonsmodellering, er et kjent begrep i den sammenhengen og benyttes for å beskrive en arbeidsmetode eller modell (Statsbygg). «I»en i BIM representerer informasjonsinnhold og her ligger samferdselssektoren et stykke bak byggebransjen når det gjelder å nyttiggjøre seg av metadata/informasjon i modell. Innføring av LOD har blitt løftet frem som en viktig tilbakemelding i forbindelse med revisjon av Bane NORs Håndbok i digital planlegging. I tillegg ønskes det at håndboka skal stille krav til sluttproduktet (BA-nettverket 2015). Det kan være flere grunner til dette: bransjen beveger seg mot treningsfrie prosjekter, behov for angivelse av ferdighetsgrad i modell, modellens troverdighet og bruksområder har fått et større fokus, rask utvikling gir økt behov for styring og systemer for å ivareta data. Problemstillingen for denne masteroppgaven er: Hvordan kan LOD gi verdiskapning i norske jernbaneprosjekter? For å besvare denne problemstillingen så har jeg valgt å se på forskningsspørsmål; på hvilken måte er LOD relevant i jernbaneprosjekter, hva er viktige elementer i et LOD-system og hvordan kan et LOD-system implementeres i den norske jernbanebransjen. Jeg har valgt å benytte kvalitativ metode og har gjennomført intervjuer for å forske på samhandling mellom konsulent og Bane NOR, og på den måten identifisere noen suksesskriterier for å lykkes med bruken av LOD i norske jernbaneprosjekter. I tillegg skal oppgaven presentere et forslag til et LOD system for jernbaneprosjekter i Norge. LOD kan gi verdiskapning gjennom effektivisering av oppdragsgjennomføring. LOD kan bidra til dette på flere måter. Effektivisering av oppdragsgjennomføring vil være til nytte for både konsulentbransjen og Bane NOR. For konsulentbransjen så vil det kunne gi et konkurransefortrinn både i forhold til økt konkurranse fra utenlandske aktører, men også i forhold til å begrense risiko i oppdrag og planlegge bemanning. Kvaliteten i oppdragsgjennomføringen vil også kunne bli bedre. For Bane NOR vil standardisering gi en mer oversiktlig hverdag på grunn av at prosjektene blir mer like. Det vil lette planleggingen og måten kontrakter kan følges opp. Som et resultat av denne masteroppgaven så utarbeidet jeg et forslag til et LOD-system som kan benyttes i norske jernbaneprosjekter.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectErfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane, Jernbane
dc.titleHvordan kan LOD benyttes i norske jernbaneprosjekter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel