Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLysø, Ingunn Hybertsen
dc.contributor.authorEnvik, Robert
dc.contributor.authorBottheim, Jon
dc.date.accessioned2017-10-04T11:55:41Z
dc.date.available2017-10-04T11:55:41Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2458383
dc.description.abstractDommere i norske domstoler tar hver dag avgjørelser i saker som har den største betydning for enkeltmennesker og samfunnet. Den offentlige interessen for arbeidet i domstolene er stor; det er nyhetsstoff, og det er utgangspunkt for litteratur og film. Omtalen skaper et ytre inntrykk av hvem dommerne er som profesjonelle aktører. Vår oppgave ser på dommeres eget profesjonelle selvbilde – dommeres profesjonsidentitet. Problemstillingen vi undersøker i oppgaven er hvilke faktorer som bidrar til dommeres profesjonsidentitet. Vi har fokusert på tre faktorer; rekrutteringspraksis, juristutdanningen og dommeres praksisfellesskap. Rekrutteringspraksis er vurdert som interessant for undersøkelse etter omleggingen av dommerrekrutteringen i 2002, med etableringen av Innstillingsrådet for dommere. Vi gjennomførte en intervjuundersøkelse med seks dommere som informanter, valgt ut for å sikre relevans og mangfold. Informantene representerte begge kjønn, spredning i alder og dommeransiennitet, dommer med og uten lederansvar, ulike rettsinstanser og geografisk spredning. Det sentrale funnet i undersøkelsen er at juristutdanningen fra universitetet som er felles for alle jurister, bidrar meget sterkt til dommeres profesjonsidentitet. Mindre betydning for dommeres profesjonsidentitet legges til dommeres praksisfellesskap. Den omorganisering av rekrutteringspraksis som skjedde i 2002 synes å bety lite i denne sammenhengen. Den sentrale rollen juristutdanningen har for profesjonsidentiteten tilsier oppmerksomhet under masterstudiet i rettsvitenskap på tema som eksempelvis profesjonsetikk og rolleforståelse. Det gir varig effekt for senere profesjonsutøvelse. Kunnskap om dommeres profesjonsidentitet kan nyttes til økt treffsikkerhet ved rekruttering og økt læringsutbytte ved kompetansetiltak. At fellesskapet har begrenset betydning i denne sammenhengen, er av betydning for ledere i og ledelse av norske domstoler. Et tema for videre forskning kan være å se på hvordan andre juristgrupper og samfunnet for øvrig oppfatter dommeres profesjonsidentitet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleDommerens profesjonsidentitet - Betydningen av rekrutteringspraksis, juristutdanning og praksisfelleskap for dommerens profesjonsidentitetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel