Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFauskevåg, Odin
dc.contributor.authorSolgren, Kathrine
dc.date.accessioned2017-10-02T10:56:36Z
dc.date.available2017-10-02T10:56:36Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2457690
dc.description.abstractHensikt: Denne oppgavens hensikt er å få innsikt i temaet montessoripedagogikk og elever i matematikkvansker. Montessoripedagogikken har en ny og annerledes tilnærming til undervisning av barn. I oppgaven skal det bli sett på hva montessoripedagoger gjør for elever i matematikkvansker. Montessoripedagogikken har i Norge vokst de siste årene og er dermed blitt et aktuelt tema som er blitt lite forsket på. Denne oppgavens mål er derfor å få innsikt i og belyse et dagsaktuelt tema. Problemstillingen for oppgaven er; Hvordan tilpasser montessoripedagoger opplæringen for mellomtrinnselever i matematikkvansker? Metode: For denne oppgaven er det gjennomført en grundig litteraturgjennomgang av hovedbegrepene i problemstillingen. Disse begrepene er tilpasset opplæring, elever i matematikkvansker og montessoripedagogikk. Oppgaven bygger på en kvalitativ forskningsmetode fordi temaet til oppgaven synes å være en sosial prosess. Forskningsdesignet er en fenomenologisk studie med semi-strukturerte kvalitative intervjuer av 6 informanter som gav grunnlaget for funnene. Informantene er fra ulike montessoriskoler i Norge og har fullført lærerutdanning samt montessoriutdanning. Resultat og konklusjon: Gjennom studien ble det funnet flere viktige kategorier som medvirker for å hjelpe elever i matematikkvansker ved montessoriskoler. Disse kategoriene er Bruk av materiell, følg barnet gjennom observasjon, og det forberedte undervisningsmiljø. Teorien viser at disse faktorene kan være med på å hjelpe elever i matematikkvansker.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectMasteroppgave i montessoripedagogikk og matematikkvanskernb_NO
dc.titleMatematikkvansker i et montessoriklasserom - En studie om montessoripedagogers tilnærming til elever i matematikkvanskernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel