• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Science fiction, etikk og læreplanmål - Et argument for bruk av science fiction i tverrfaglig arbeid i skolen

Nilsberg, Kathrine Bache
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Kathrine Bache Nilsberg.pdf (651.8Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2457300
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for språk og litteratur [1362]
Abstract
Oppgaven foreslår et samarbeid mellom norskfaget og naturfaget bygget på lesing av science fiction. Nærmere bestemt: Hvordan kan lesing av science fiction bidra til økt innsikt i naturfaglige læreplanmål? For å svare på denne problemstillingen er det tatt utgangspunkt i en lesning av novellen «Et minne for livet» av Jon Bing og Tor Åge Bringsværd, og temaet bioteknologi i naturfag.

Oppgaven argumenterer for at tverrfaglig arbeid med skjønnlitteratur kan bidra til å imøtekomme læreplanmål i naturfag så vel som i norsk. Dette kan skje ved at elever leser litteratur økokritisk. Å lese økokritisk vil si å ta utgangspunkt i at natur og kultur påvirker hverandre, og at lesning av skjønnlitteratur bidrar til en måte å forstå verden på. I lesningen av science fiction-novellen «Et minne for livet» tas det utgangspunkt i en økokritisk lesning som vektlegger hvilke holdninger som kan leses ut ifra teksten. Disse holdningene danner bakgrunnen for diskusjon om en rekke etiske spørsmål som kan stilles i møte med teksten. Dette er spørsmål som kan stilles i en tverrfaglig samtale om etiske problemstillinger knyttet til naturfaglige læreplanmål, nærmere bestemt læreplanmål om bioteknologi.

Problemstillingen besvares gjennom bruk av den økokritiske lesningen av novellen i et tverrfaglig undervisningsopplegg, hvor oppgavens fokus ligger på norskfaget. I undervisningsopplegget blir det tatt utgangspunkt i prosessorientert lesning, samt Judith Langers modell om litterære forestillingsverdener. Som en avslutning på det tverrfaglige arbeidet blir de etiske spørsmålene som er kommet frem i arbeidet med novellen brukt i den filosofiske samtalen.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit