dc.contributor.advisor | Torhild Klomsten, Anne | |
dc.contributor.author | Erlien, Anette | |
dc.date.accessioned | 2017-09-28T08:52:05Z | |
dc.date.available | 2017-09-28T08:52:05Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2457234 | |
dc.description.abstract | I denne mastergradsoppgaven presenteres tre læreres opplevelse av egen kunnskap om sorgarbeid, samt hva de vektlegger i sorgarbeid i skolen. I studien ble det benyttet en kvalitativ forskningstilnærming med semistrukturert intervju som metode for innsamling av datamateriale. De tre informantene var lærere som hadde erfaring knyttet til arbeid med barn i sorg.
Undersøkelsen viser at lærere opplever at de har for lite kunnskap om sorgarbeid, og at dette kan sees i sammenheng med lite fokus på dette temaet i lærerutdanning. Lærerne anser dette som et viktig tema i skolen. Lærerne i studien vektla relasjoner både mellom lærer og elev, og mellom skole og hjem, kommunikasjon og tilrettelegging som viktige elementer i sorgarbeidet. Resultatene i studien er i samsvar med teori og resultater fra andre forskere. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NTNU | nb_NO |
dc.title | Sorgarbeid i skolen - En kvalitativ undersøkelse av læreres kunnskap om sorgarbeid, og hva de vektlegger i sorgarbeid i skolen | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | nb_NO |