Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvalsund, Ragnvald
dc.contributor.authorBirkeland Markestad, Elin
dc.date.accessioned2017-09-28T08:32:34Z
dc.date.available2017-09-28T08:32:34Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2457221
dc.description.abstractDenne oppgaven har til hensikt å belyse en metodikk hvor lærere opplever direkte, pedagogisk veiledning med rektor. Metoden deles inn i forskjellige faser, og innledes med at rektor observerer læreren i klasseroms-undervisning. I etterkant av observasjonene gjennomføres det en samtale mellom rektor og lærer. I denne samtalen skal det legges vekt på refleksjon og veiledning. I Norge kalles metoden skolevandring, og er inspirert av den amerikanske skolevandrings-metodikken «Three Minute Classroom Walk-Through» I nyere tid har det vært mye fokus på veiledning av nyutdannede lærere. I 2010 bestemte Stortinget at alle nyutdannede lærere i grunnskolen og videregående skole skal få tilbud om systematisk veiledning. I 2017 har utdanningskomiteen på Stortinget bedt regjeringen om å utforme nasjonale rammer for veiledning av nyutdannede lærere. Slik sett skal alle de nyutdannede lærerne sikres veiledning. Det er i midlertidig ingen tilsvarende ordning som sikrer de langt mer erfarne lærerne veiledning i jobben sin. Det er opp til hver enkelt skole eller kommune å satse på veilednings-metodikk. Jeg har derfor valgt å rette søkelyset på de erfarne lærerne i min studie, med et ønske om å få innblikk i deres tanker, opplevelser og erfaringer omkring veiledning. Jeg har valgt å fokusere på samtalen i skolevandring og problemstillingen for oppgaven er: «Hvordan opplever erfarne lærere samtalen med rektor i skolevandring?» Det empiriske forskningsmateriale er basert på en kvalitativ, fenomenologisk metode. Jeg har intervjuet fire lærere som har jobbet mellom 10 og 25 år i grunnskolen, og som alle har erfaring fra skolevandring. Ut ifra datamateriale har jeg delt inn i fire temaer: «Læring gjennom refleksjon og likeverd», «Å bli sett og lyttet til betyr veldig mye», «Et sted for rom og tid», og «Det gir trygghet å bevege seg i samme retning». I lys av blant annet Carl Rogers`s personsentrerte terapi og Torgeir Bues pedagogiske veiledning, drøfter og analyserer jeg funn fra studien med vekt på refleksjon og læring, likeverd og anerkjennelse, samt tilstedeværelse og trygghet. I oppgavens avslutning deler jeg mine tanker i forhold til hva jeg har lært i forskningsprosessen og hva jeg tenker det kan være nyttig å forske på videre. Jeg håper at alle som har et engasjement for veiledning av lærere og utviklingsarbeid i skolen kan ha glede av å lese oppgaven min.   Abstract The purpose of this study has been to elucidate a methodology where the teachers experience a direct pedagogical guidance with the principal. This methodology can be divided into different phases, and as an introduction the principal will observe the teacher during an ordinary lesson. When the observations have been carried out there will be a dialogue between the principal and the teacher. In the conversation, the emphasis will be on reflection and counseling/guidance. This methodology is inspired by the American methodology called “Three Minute Classroom Walk-Through. Recently there has been a focus on guiding the less experienced teachers. The “Stortinget” (Parliament) decided in 2010 that all the newly educated teachers in primary and secondary school would be given a possibility of systematic guidance. There is a wish that this is something that will be developed further and become mandatory for all new teachers. Regardless of what might come, there is no such system for the more experienced teachers. It is entirely up to the individual school or council if they will offer this option to this group of teachers. Therefore, I have chosen to aim my focus on the more experienced teachers in my study, mainly to get an insight of their thoughts and experience regarding this method. My main focus has been the conversation, and the research question for the Master thesis is: How do the experienced teachers find the conversation with the principal regarding the “WalkThrough” method. The empirical research material is based on a qualitative phenomenological method. The basis for the material is four interviews conducted with four teachers who have between 10 and 25 years of experience in lower secondary school. They have all experienced the “WalkThrough” method. I have divided my research material into four topics: “Learning through reflection and equality”, “To be seen and listened to means a lot”, “A place for space and time” and “To move in the same direction creates safety”. Further I will discuss and analyze my findings, in light of theoreticians, among others, Carl Rogers’ Client Centered Therapy and Torgeir Bues pedagogical guidance. To sum up, in this Master Thesis I will share my thoughts in relation to what I have learnt in this research process and what, in my opinion, will be a useful continuance to further research. I do hope everyone who has a commitment for teacher guidance and for development work in school might find it useful to read my Master Thesis.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectMasteroppgave i rådgivingsvitenskapnb_NO
dc.titleSkolevandring i et fenomenologisk perspektiv - Intervju med erfarne lærere og deres opplevelser med veiledningssamtalennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel