Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHåland, Erna
dc.contributor.authorKnudtsen, Marius Aspnes
dc.date.accessioned2017-09-27T07:51:09Z
dc.date.available2017-09-27T07:51:09Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2456945
dc.description.abstractDenne studien har tatt for seg hvordan ansatte ved Telia Norges kundesenters deltidsteam opplever sine mellomlederes rolle, posisjon og kompetanse i endringsprosesser. Hensikten med studien har vært å få en utvidet forståelse og kunnskap knyttet til mellomleders rolle i endringsprosesser, og hvilke faktorer som anses som sentrale i en mellomleders endringskompetanse. I prosjektet er det gjennomført en empirisk undersøkelse gjennom kvalitative forskningsintervju med seks informanter. Datamaterialet har vist grunnlag for fire kategorier: x Mellomleders posisjon og rolle i endringsprosesser x Mellomleders kompetanse i endringsprosesser, og viktigheten av kommunikasjon x Betydningen av erfaringer fra tidligere endringsprosesser x Mellomleders betydning for utvikling av endringskynisme Hovedfunnene i studien basert på kategoriene, viser at ansatte opplever mellomleders rolle og posisjon i endringsprosesser som svært sentral, men også tidvis vanskelig og tidkrevende. Det viser seg at mellomledere må forholde seg til et stort team av ansatte som skal ivaretas, så vel som administrative arbeidsoppgaver og ledelse over dem selv. Ansatte peker på kommunikasjon og kvaliteten av kommunikasjon som ytterst viktige faktorer for god endringskompetanse blant mellomledere, og det er viktig for ansatte at kommunikasjonen viser behov for endringer som skal gjøres, og at de ser verdien med endringen for seg selv og kunder. Studien viser at ansatte som opplever endringsprosesser uten begrunnelse, endringer som er gjort før, eller mangel på resultatoppfølging, opplever dette som sterkt demotiverende, og funnene viser at det er en klar sammenheng mellom negative erfaringer og ansattes grad av motivasjon og engasjement for nye endringsprosesser som presenteres.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title''Jeg føler mellomlederne er mellom barken og veden'' - En kvalitativ intervjustudie av hvordan ansatte i Telia Norge opplever mellomleders rolle og kompetanse i endringsprosessernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel