Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKaufmann, Odd Tore
dc.contributor.authorJensen, Stine Tordhol
dc.date.accessioned2017-09-20T07:08:05Z
dc.date.available2017-09-20T07:08:05Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2455627
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å belyse hvordan ufullstendige tanker knyttet til brøkbegrepet kan bli avdekket i skolekontekst og hvordan interaksjonen i en gruppe kan bidra til å utvikle den enkelte elevs forståelse av brøkbegrepet. På bakgrunn av formålet med oppgaven ønsker jeg å undersøke: Hvilke misoppfatninger kommer til syne i elevers utsagn om sammenligning av brøk og hvordan utvikles disse utsagnene gjennom dialogene i en gruppe elever på 8. trinn? Gjennom dette forskningsspørsmålet ønsker jeg å få innsikt i elevenes utfordringer i arbeidet med sammenligning av brøk. Det som fra mitt perspektiv anses som en misoppfatning kan for eleven selv gi mening. Gjennom å lytte til elevenes utsagn, tolke hva elevene gjør og sier, ønsker jeg å danne et bilde av elevenes konseptuelle strukturer. Videre ønsker jeg å studere hvordan utsagn, der en misoppfatning kommer til syne, utvikles gjennom dialogene i en gruppe. At et utsagn utvikles vil i denne studien bli brukt om utsagn som utvikler seg fra en kategori til en annen i Ryan og Williams (2007) sin «syklus av dialog» (Figur 1, s. 24). Gjennom å studere elevenes utsagn ønsker jeg å få innsikt i hvilken rolle interaksjonen i en gruppe kan ha for elevenes kognitive utvikling. Light (1983) belyser interaksjonens rolle i barns kognitive utvikling, men påpeker at dette er et komplekst tema som rommer relativt store spørsmål. Jeg ønsker på ingen måte å besvare et slikt spørsmål, men jeg vil komme med nye tolkninger som kan gå inn i et større bilde av interaksjonen rolle for elevers kognitive utvikling. Målet mitt er å ta for meg hvordan interaksjonen i gruppene påvirker elevenes utvikling av et utsagn. Å besvare dette forskningsspørsmålet er interessant fordi det gir et bilde av hvordan dialogene og interaksjonen i en gruppe kan bidra til at misoppfatninger avdekkes og forståelse av brøkbegrepet utvikles i skolekontekst. Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baserer seg på to intervjuer av grupper på fire elever. I forkant av intervjuene ble elevenes mulige misoppfatninger kartlagt gjennom en kartleggingstest bestående av 8 diagnostiske oppgaver (vedlegg 1). Elevenes skriftlige besvarelse på kartleggingstesten var utgangspunktet for sammensetningen av de to gruppene. Målet var å sette sammen elever som tok i bruk ulike strategier, begrunnet svarene sine ulikt og som hadde ulike misoppfatninger, slik at ulike synspunkter kunne komme frem i gruppeintervjuene og skape diskusjoner. Analysen av de to gruppeintervjuene er grunnlaget for denne oppgaven. Det ble gjort lydopptak og materialet som ble produsert av elevene under intervjuet ble samlet inn. Analysen tar utgangspunkt i transkripsjonen av gruppeintervjuene og det skriftlige materialet elevene produserte. Gruppeintervjuet tok utgangspunkt i aktiviteten «alltid, noen ganger, aldri – sant» hvor elevene ble bedt om å bestemme og begrunne gyldigheten til 17 påstander om sammenligning av brøk.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleArbeid med misoppfatninger og utvikling av brøkforståelse gjennom dialog: en kvalitativ studie om 8.trinnselevers arbeid med matematiske påstander i gruppernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.description.localcodeDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatternb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel