• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Litterære samtaler som utøvelse av faglighet i norsk: en studie av 8. trinnselever som leser, skriver og samtaler om rap-låten "Styggen på ryggen"

Lønnum, Marthe
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Lønnum2017.pdf (2.441Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2454639
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for lærerutdanning [1980]
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever på 8. trinn leser rap-låten «Styggen på ryggen» av OnklP & De Fjerne Slektningene, og hvordan de utvikler mening gjennom litterære gruppesamtaler. Forskningsdesignet i studien er kvalitativt, og undervisningsdesignet kombinerer individuelt skrevne inngangs- og utgangstekster, litterære gruppesamtaler og en oppsummerende helklassesamtale.

Prosjektets teoretiske rammeverk spenner over tre faglige fokus, og det bygger direkte på tre forskningsspørsmål som jeg stiller i studien. Det første forskningsspørsmålet «Hvilke forestillingsverdener beveger elevene seg mellom når de leser rap-låten?», er forankret i resepsjonsteori (Iser, 1981). Langers (1995, 2011) teori om forestillingsbygging er sentral i designet av undervisningsopplegget og i analysene av datamaterialet. Det andre spørsmålet «Hvordan forholder elevene seg til det lyriske jeget og til personifikasjonen av Styggen på ryggen i teksten?», handler om hvordan elevene forholder seg til jeget, og knyttes til emosjonell og affektiv narratologi (Nussbaum, 2016; Andersen, 2016). Det siste forskningsspørsmålet: «Hvilke tegn til kollektiv meningsskaping finner jeg?», bygger på et sosiokulturelt syn på læring som sier at vi lærer gjennom språklig interaksjon med andre (Vygotskij, 1986; Mercer, 2000).

Mye av forskningen på feltet litterære samtaler er gjennomført i videregående skole. Prosjektet mitt kan bidra med kunnskap om og i innsikt i hvordan elever tidlig i ungdomsskolen skriver og samtaler om en litterær tekst. Tekstvalget i studien kan kanskje ses som utradisjonelt, men det utvidede tekstbegrepet i læreplanen gir hjemmel for å arbeide med rap-låter i norskfaget, og slik kan dette prosjektet være med på å synliggjøre bredde i det norskfaglige tekstarbeidet.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit