Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVarhol, Astrid
dc.date.accessioned2017-09-14T06:58:14Z
dc.date.available2017-09-14T06:58:14Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2454604
dc.description.abstractUt fra egen skolegang i norsk grunnskole, en femårig lærerutdanning med årlige praksisperioder gjennom NTNU, og vikartimer på både barneskoler og ungdomsskoler ulike steder i landet, har også jeg erfart at fokuset på muntlige ferdigheter i matematikk i mange tilfeller dessverre nedprioriteres til fordel for individuell oppgaveløsning, ofte rett fra læreboka. Siden muntlige ferdigheter i matematikkfaget blir fremmet i den norske læreplanen, ser jeg det som interessant å finne ut mer om hvordan kommunikasjonen foregår mellom elevene i matematikklasserommet. Dersom god kommunikasjon i matematikkfaget kan bety bedre forståelse og større engasjement i læreprosessen, og dermed være med på å bedre læringsresultatet i faget (Botten, 2016), er det viktig å være klar over og forstå hvordan kommunikasjonen foregår. Det å få innblikk i samtaler som utspiller seg mellom elever i matematikkfaget, kan også være et nyttig verktøy for å kartlegge elevers faglige nivå, og å avdekke eventuelle utviklingsområder blant elevene. I tillegg til å kunne si noe om kvaliteten på dialogene som forekommer mellom elevene. Med dette som utgangspunkt, stiller jeg følgende forskningsspørsmål: Hvordan samarbeider og diskuterer elever på 8. trinn seg frem til løsninger på en matematisk generaliseringsoppgave i en gruppesituasjon?nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title"Jeg hadde aldri fått til dette om jeg skulle gjort det alene" - å lære gjennom samtale: en observasjonsstudie av 8. klasseelevers arbeid med å løse en generaliseringsoppgave i matematikk i en gruppesituasjonnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel