Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVatn, Jørn
dc.contributor.advisorReitan, Øyvind
dc.contributor.authorTorsteinsen, Kaja Daae
dc.date.accessioned2017-09-08T14:01:11Z
dc.date.available2017-09-08T14:01:11Z
dc.date.created2017-06-10
dc.date.issued2017
dc.identifierntnudaim:17079
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453828
dc.description.abstractGjennomføring av risikovurderinger er en viktig del av sikkerhetsstyringen i en virksomhet. Som en del av sikkerhetsstyringen til Bane NOR har de etablert håndbøker for sikkerhet og RAMS som skal etterleves ved utførelse av prosjekter som involverer endring i jernbaneinfrastrukturen. Sikkerhetshåndboken består blant annet av krav og en retningslinje for gjennomførelse av risikovurderinger, hvor det blant annet er beskrevet at risikovurderinger kan ha kvalitativ eller kvantitativ tilnærming. Derimot er det ikke angitt i hvilke forhold og omstendigheter som tilsier at en risikovurdering bør ha en kvantitativ tilnærming. Formålet med masteroppgaven er å gi innspill til etablering av en retningslinje som avklarer behovet for kvantifisering av risiko ved gjennomførelse av risikovurderingen innen trafikksikkerhet og utbyggingsprosjekter i Bane NOR. Etablering av retningslinjen vil være i samsvar med Bane NORs sikkerhetshåndbok. I den forbindelse ble det først gjennomført en begrepsavklaring med støtte fra relevant litteratur etter sentrale begrep og definisjoner om risiko og risikovurderinger. Dette for å oppnå en klar forståelse og bruk av relevante definisjoner i Bane NOR. En litteraturgjennomgang ble gjennomført for å presentere teori om gjennomførelse av risikovurderinger med kvalitativ og kvantitativ tilnærming, beregning av risiko og utvikling av retningslinjer. En oversikt over Bane NORs prosess for risikovurderinger med beskrivelse av krav som ligger til grunn fra forskrifter og standarder er også presentert. En gjennomgang av tidligere utførte risikovurderinger i Bane NOR danner et sammenligningsgrunnlag for gjennomførelse av risikovurderinger i Bane NOR. Basert på litteraturstudien og Bane NORs risikovurderingsprosess er forhold og faktorer som påvirker og tilsier en kvantitativ tilnærming bør benyttes identifisert og diskutert. Her ble forhold som datagrunnlag, ulykkessituasjon, type prosjekt og analyse presentert. Med dette som utgangspunkt er det utviklet en retningslinje for kvantifisering av risiko ved gjennomførelse av risikovurderinger spesifikt for jernbanesektoren. Retningslinjen identifiserer forhold som har betydning for valg av tilnærming og lister opp forhold hvor en kvantitativ tilnærming skal benyttes og hvor kvalitativ tilnærming er tilstrekkelig. En første versjon av retningslinjen ble uttestet i samarbeid med representanter fra Bane NOR. Retningslinjen fungerte optimalt på de to casestudiene som ble benyttet ved uttestingen, men det ble behov for noen endringer og videreutvikling. Spesielt ble det påpekt behov for et flytskjema og utarbeide eksempler som henviser til hvordan forholdene vil fungere i praksis. De viktigste forholdene som krever en kvantitativ tilnærming ble konkludert til å være: 1. Prosjektering av nye strekninger. 2. Prosjektering av tekniske systemer som er nye og/eller komplekse. 3. Valg av løsninger som har ulikt sikkerhetsnivå og/eller kostnadsbilde. 4. Den totale risikoen anses som høy. 5. Uønskede hendelser og/eller situasjoner med nytt eller økt storulykke-potensiale.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectReliability, Availability, Maintainability and Safety (RAMS)
dc.titleEtablering av retningslinje for kvantifisering av risiko ved gjennomføring av risikovurderinger i jernbanesektor
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel