FIGURATIVE LANGUAGE PROCESSING: A COMPARATIVE STUDY BETWEEN TYPICALLY DEVELOPING INDIVIDUALS AND HIGHLY VERBAL INDIVIDUALS WITH AUTISM
Abstract
Summary of the thesis:
Figurative language is of interest in both theoretical and experimental research on language use and comprehension. Unlike other expressions, the interpretation of figurative language is non-literal and depends on both linguistic and extra linguistic context. Thus, deciphering figurative expressions depends on communication skills, as well as linguistic ability. In language development, it takes time to acquire the necessary skills for the interpretation of figurative expressions, and it is especially problematic in deficit populations where language might be affected. Research in the comprehension and processing of figurative language in Autism Spectrum Disorder (ASD) invariably documents problems in this area. The greater paradox is that even at the higher end of the spectrum, where structural language competence is adequate, problems with extended language use persist. Such problems are evident even in the cases of linguistically talented individuals with ASD. This project addresses the interaction of linguistic and multimodal contexts in the interpretation of figurative expressions in individuals with ASD compared to typically developing intelligence and language competences matched peers. We were also interested in the impact of cognitive and language competences on performance on figurative language tasks in those same groups. The project ran a series of studies with individuals on the high end of the spectrum, employing a range of behavioural methods, such as eye tracking and mouse-tracking, relying on different types of measurements such as response latencies, performance accuracy, fixation durations, gaze visits, distance travelled with the mouse, velocity and mouse visits. The factors that impact on the processing of two different types of figurative language (idioms and metaphors) have been investigated. The findings from this study are suggestive of potential underlying difficulties that both children and young adults with autism have while processing and comprehending these expressions, despite adequate structural language skills. In the current project, we find support for some previous accounts as well as contributing new insight about skills and competences that predict figurative language comprehension at different stages of development in the autism group. Finally, this research highlights the importance of the modality the cues are presented in and can contribute to possible ways of rehabilitation and improvement of communicative skills across the Autistic Spectrum. Sammendrag av avhandlingen:
Figurativt språk er av interesse for både teoretisk og eksperimentell forskning om språkbruk og forståelse. I motsetning til andre uttrykk er tolkningen av figurativt språk ikke-bokstavelig og avhenger av både språklige og andre ferdigheter. Dermed avhenger tolkningen av figurative uttrykk av både kommunikasjonsferdigheter og språklige evner. I språkutvikling tar det tid å tilegne seg de nødvendige ferdighetene for tolkning av figurative uttrykk, og det er spesielt problematisk for individer med språk- og utviklings vansker. Forskning på forståelse og prosessering av figurativt språk i autismespektrumforstyrrelser (ASD) dokumenterer systematiske problemer på dette området. Det største paradokset er at selv på den høyere enden av spektrum, hvor strukturell språkkompetanse er tilstrekkelig, er det problemer med utvidet språkbruk. Slike problemer er tydelige selv ved tilfeller av språklig talentfulle individer med ASD. Dette prosjektet omhandler interaksjonen mellom språklig og multimodal kontekst i tolkningen av figurative uttrykk hos individer med ASD, som sammenlignes med individer med typisk utviklet intelligens og språkkompetanse. Prosjektet gjennomførte en rekke studier med svært verbale individer, ved hjelp av ulike metoder, som øyesporing og sporing av datamusens bevegelser. Faktorene som påvirker prosesseringen av to forskjellige typer uttrykk (idiomer og metaforer) er undersøkt. Resultatene av denne studien tilsier at det er potensielle underliggende vanskeligheter som både barn og unge voksne med autisme har under prosesseringen og forståelsen av disse uttrykkene, selv om de har godt utviklet språk. I vårt prosjekt finner vi støtte for noen tidligere teorier, og bidrar med ny innsikt i ferdigheter og kompetanser som kan forutsi figurativ språkforståelse på ulike stadier av utvikling i autismegruppen. Forskningen vår viser viktigheten av modaliteten som indikatorene presenteres i, og den kan bidra til mulige måter å rehabilitere og forbedre kommunikative ferdigheter i det autistiske spektret.