Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTørset, Trude
dc.contributor.advisorRinbø, Jostein
dc.contributor.advisorNyland, Stig Andersen
dc.contributor.authorAdserø, Julie Skjeflo
dc.date.accessioned2017-09-05T14:00:56Z
dc.date.available2017-09-05T14:00:56Z
dc.date.created2017-06-10
dc.date.issued2017
dc.identifierntnudaim:16937
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453255
dc.description.abstractStudien har hatt fokus på endringer i arealbruk som følge av mindre reisetidsforbedringer i samferdselsprosjekter. Arealbruksendringer er undersøkt i fire variabler: befolkning; boligmarked; sysselsetting; pendling. Studien er utført med tidsserieanalyse ved bruk av "Difference in Difference"-metoden. Vi har sammenlignet utviklingen i de påvirkede kommunene bestående av Skaun og Orkdal, med en kontrollgruppe som består av Malvik og Klæbu. Resultatene fra analysen viser at endringer i arealbruk oppstår som følge av mindre reisetidsforbedringer på opptil 10 minutter. Endringene er tydeligst i kommunen som er lokalisert med minst avstand til byen, hvor befolkningen, sysselsettingen bosatt og pendlere ut av kommunen har økt mye i forhold til kontrollgruppen. I kommunen lengre unna byen har bare pendling ut økt. Analysen viser at det finnes effekter på arealbruk fra mindre reisetidsforbedringer. Derfor vil det være nyttig å implementere slike virkninger i NKA og få et mest mulig helhetlig bilde av prosjektene i fremtiden.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk (2-årig), Veg, transport og geomatikk
dc.titleEffekter av ny infrastruktur på arealbruk - Et casestudie fra Norge
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel