Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPitera, Kelly
dc.contributor.authorThorsen, Anne Kristin Hovland
dc.date.accessioned2017-09-01T14:00:43Z
dc.date.available2017-09-01T14:00:43Z
dc.date.created2017-05-07
dc.date.issued2017
dc.identifierntnudaim:16130
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2452856
dc.description.abstractUtbredelse og bruk av 3D-modeller i vegprosjekter har vært i en eksplosiv utvikling de siste 5-10 årene og har gått fra å være fraværende til å bli selvsagt. Det har tidligere vært forsket mye på hvordan 3D-modeller brukes i byggeplan og ute på anlegg og samspillet og overgangen mellom disse fasene. Men det er lite tilgjengelig forskning på bruk av modeller i planfasene før man kommer til byggeplan. Hensikten med denne studien er å rette fokus på bruk av modeller i tidlige planfaser og avdekke hvilke behov man har for bruk av modeller her, og hvilke grep man kan gjøre for å optimalisere bruken. Oppgavens problemstilling er formulert slik «Hvordan kan bruken av 3D-modeller optimaliseres i tidlige planfaser i vegprosjekter?». For å besvare oppgavens problemstilling er det definert 4 forskningsspørsmål * Hvordan og til hvilke formål blir 3D-modeller benyttet i ulike planfaser? * Hvilke styrker og svakheter ser man ved dagens bruk? * Hvilke behov har ulike planfaser av funksjonalitet i 3D-programvare, og hvilken programvare er mest egnet for hvilke planfaser? * Hvilke grep kan gjøres for optimalisere bruken av 3D-modeller i ulike planfaser? Forskningsspørsmålene danner grunnlaget for rapportens oppbygning og innhold. Oppgaven er begrenset til å studere planfasene kommunedelplan og reguleringsplan i norske vegprosjekt av en viss størrelse. Konsekvensutredning og byggeplan blir også kort omtalt. For å besvare oppgavens formål er det benyttet ulike metoder for å innhente resultater. Den første delen av rapporten omhandler eksisterende teori angående bruk av BIM internasjonalt, 3D modeller i norske samferdselsprosjekt, og gjeldende retningslinjer for bruk av modeller. Den andre delen av rapporten består av et praktisk studie som er gjennomført ved casestudier av prosjektene reguleringsplan E18 Tvedestrand Arendal og kommunedelplan E39 Vigeland Lyngdal vest i tillegg til kvalitative forskningsintervju med 6 personer i bransjen fra rådgivende ingeniører til prosjektledere hos tiltakshavere. Gjennom studiets forskning fremkommer det ikke overraskende at bruk av modeller er utstrakt også i tidlige planfaser, men at det ikke finnes like gjennomarbeide rutiner og retningslinjer for bruk som innen byggeplan. Bruken av modellene kan hovedsakelig deles i to hovedformål, et som prosjekteringsverktøy og et som visualiseringsverktøy. Det anses som lettere å finne et optimalt 3D-program for bruk i kommunedelplan enn i reguleringsplan, dette skyldes at tilgjengelige program enten er veldig detaljorientert eller overordnet tilrettelagt. I en reguleringsplan har man behov som ligger på midten av en slik skala. Det viser seg også at det finnes en del utfordringer i eksisterende programvare hva gjelder mangler innen funksjonalitet og filformater som begrenser og båndlegger bruken av modeller. Av optimaliserende tiltak som kan gjennomføres nevnes klare arbeidsmetodikker og retningslinjer for bruk av modeller fra start til slutt i prosjektet, utvikling av felles utvekslingsplattform av filformater i samferdselsprosjekt, fokus på riktig detaljnivå og programvare til riktig tid samt utvikling av funksjonalitet i programvare for å utvide bruksområdene til modeller innen konsekvensutredning, kvalitetssikring, mengdebeskrivelse, trafikk, arealplan, grunnlag og geodata.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectErfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane, Veg
dc.title3D-modellering i ulike planfaser i vegprosjekt
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel