Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAllgood, Eleanor
dc.contributor.authorNiklasson, Anna Charlotte
dc.date.accessioned2017-09-01T11:36:19Z
dc.date.available2017-09-01T11:36:19Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2452766
dc.descriptionMasteroppgave i rådgivingsvitenskapnb_NO
dc.description.abstractHensikten med denne studien er å finne ut hvilke kvaliteter ungdomsskolelærere oppfatter selv som sentrale i møte med elever. Den tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan oppfatter grunnskolelærere egen relasjonskvalitet? Det tar utgangspunkt i teoretisk standpunkt med Q-metodologisk forskningsmetode. Det er 18 deltagere i studien, hvorav 14 lader utslagsgivende i tre faktorer. Deltakerne har sortert 48 utsagn for å finne nyanseringer og prioriteringer i ungdomslærerens egen oppfatning av relasjonskvalitet. De har sortert ut ifra mest enig (+6) og minst enig (-6). I faktoranalysen ble det brukt en trefaktorløsning. Faktor 1: Verdibasertrelasjonsbygging viktigere enn fagkompetanse, viser at dette faktorsynet vektlegger å bruke personlige verdier i profesjonsmøtet og fokuserer på relasjonen fremfor det faglige. Faktor 2 Fagkompetanse, profesjonalitet og møte eleven med trygg erfaring. Faktorsynet ønsker å være trygg i møtet med en profesjonalitet og ved å vise faglig trygghet som et ledd for å styrke relasjonen. Faktorsynet ønsker å bruke lite av seg selv i relasjonen enn nødvendig. Faktor 3; Faglig kompetanse med ønske om tilbakemelding fra kollegaer. Faktorsynet lader høyt på faglig kompetanse, men er mer komfortabel i å bruke seg selv som et ledd i relasjonsmøtet. Tilbakemeldinger fra kollegaer blir nyansert som en større faktor i ledd i økt egen relasjonskvalitet. Funnene blir drøftet ut fra et teoretisk perspektiv.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleDu kan alltids lære deg fagkunnskap, men det betyr derimot ikke at du automatisk er god på å bygge relasjonernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber59nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel