Her får vi løst et problem, det blir liksom ikke bare feid under teppet : en kvalitativ studie av lederes konflikthåndteringspraksiser
Master thesis
View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykologi [3199]
Abstract
Selv om konflikter er en naturlig del av arbeidslivet, og i noen tilfeller kan ha positive funksjoner, er det også en risiko for at konflikter kan eskalere og medføre svært destruktive konsekvenser – både for de ansatte og for bedriften som helhet. Det er arbeidsgiver som ut ifra arbeidsmiljøloven har ansvaret for at arbeidstakerne til enhver tid har et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Dersom det oppstår konflikter som medfører at en eller flere ansatte føler seg psykisk eller fysisk belastet på grunn av dette, er det arbeidsgiver sin plikt å arbeide med å gjenopprette et fullt forsvarlig arbeidsmiljø gjennom å sørge for at konflikten håndteres på en konstruktiv måte. Denne studien har undersøkt hvordan ledere håndterer konflikter gjennom kvalitative forskningsintervju, og gir dermed rike beskrivelser av hva ledere gjør når de håndterer konflikter på arbeidsplassen. Intervjuene ble analysert i en datadrevet tematisk analyse. Analysen resulterte i tre overordnede tema: hvordan ledere tar tak i konflikter tidlig, juridiske verktøy og kommunikasjon i konflikthåndtering. Ledere tar tak i konflikter tidlig ved å ta seg tid til å prate med de ansatte, ved å få beskjed fra ansatte som befinner seg i en konflikt eller vet om konflikter blant andre medarbeidere, og ved å gi de ansatte feedback på underprestasjoner så tidlig som mulig. Videre benytter ledere seg av de juridiske verktøyene dokumentasjon og kontradiksjon. I tillegg er ledere opptatt av å skape god kommunikasjon i konflikthåndtering. Studien peker på at det trengs mer kunnskap om juridiske verktøy for praktisk konflikthåndtering, som kan gjøre det enklere for ledere å forholde seg til gjeldende lov- og regelverk når konflikter håndteres.