• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Her får vi løst et problem, det blir liksom ikke bare feid under teppet : en kvalitativ studie av lederes konflikthåndteringspraksiser

Vålandsmyr, Marie
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Vålandsmyr, Marie.pdf (1.083Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2449969
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for psykologi [1592]
Sammendrag
Selv om konflikter er en naturlig del av arbeidslivet, og i noen tilfeller kan ha positive funksjoner, er det også en risiko for at konflikter kan eskalere og medføre svært destruktive konsekvenser – både for de ansatte og for bedriften som helhet. Det er arbeidsgiver som ut ifra arbeidsmiljøloven har ansvaret for at arbeidstakerne til enhver tid har et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Dersom det oppstår konflikter som medfører at en eller flere ansatte føler seg psykisk eller fysisk belastet på grunn av dette, er det arbeidsgiver sin plikt å arbeide med å gjenopprette et fullt forsvarlig arbeidsmiljø gjennom å sørge for at konflikten håndteres på en konstruktiv måte. Denne studien har undersøkt hvordan ledere håndterer konflikter gjennom kvalitative forskningsintervju, og gir dermed rike beskrivelser av hva ledere gjør når de håndterer konflikter på arbeidsplassen. Intervjuene ble analysert i en datadrevet tematisk analyse. Analysen resulterte i tre overordnede tema: hvordan ledere tar tak i konflikter tidlig, juridiske verktøy og kommunikasjon i konflikthåndtering. Ledere tar tak i konflikter tidlig ved å ta seg tid til å prate med de ansatte, ved å få beskjed fra ansatte som befinner seg i en konflikt eller vet om konflikter blant andre medarbeidere, og ved å gi de ansatte feedback på underprestasjoner så tidlig som mulig. Videre benytter ledere seg av de juridiske verktøyene dokumentasjon og kontradiksjon. I tillegg er ledere opptatt av å skape god kommunikasjon i konflikthåndtering. Studien peker på at det trengs mer kunnskap om juridiske verktøy for praktisk konflikthåndtering, som kan gjøre det enklere for ledere å forholde seg til gjeldende lov- og regelverk når konflikter håndteres.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit