Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIngvaldsen, Jonas Alexander
dc.contributor.advisorLodgaard, Eirin
dc.contributor.authorFauchald, Mari
dc.date.accessioned2017-07-19T14:00:33Z
dc.date.available2017-07-19T14:00:33Z
dc.date.created2017-01-19
dc.date.issued2017
dc.identifierntnudaim:15826
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2449049
dc.description.abstractI denne masteroppgaven sees det nærmere på selvevaluering og selvevalueringsprosesser. Oppgaven er delt i to deler. I den første delen diskuteres teori om disse emnene. For å kunne gjøre det, presenteres også organisasjonsutviklingsteori. Tanken bak denne masteroppgaven er at selvevaluering kan være nyttig dersom det benyttes på riktig måte slik at det leder til organisasjonsutvikling. Del En er derfor en teoretisk evaluering som diskuterer selvevalueringsteori opp mot karakteristikker ved organisasjonsutviklingsteori, basert på en litteraturstudie av disse to fagfeltene. Et av hovedfunnene fra denne gjennomgåelsen er at metoden som velges for selvevaluering må tilrettelegge for involvering, bred medvirkning og skape kommunikasjon, refleksjon og læring. Ulike varianter av workshops finnes å være passende for selvevaluering som bidrar til organisasjonsutvikling. Et annet funn er at modellen en velger for selvevaluering må passe organisasjonens karakteristikker, ressurser og prosesser, samt utfordringer eller områder som genererer behovet for evalueringen. Selvevalueringsmodeller som inneholder diagnostiske komponenter guider de som evaluerer i forhold til hvor de skal se etter problemer og løsninger, øker involvering og deltakelse og bidrar til refleksjon, diskusjon, kunnskapsgenerering og læring. Brukervennlighet er også en viktig karakteristikk ved selvevalueringsmodellen. Alle relevante aktører bør involveres i selvevalueringsprosessen. Å bli enige om en problemstilling eller et forbedringsområde og å velge en tilnærming til evalueringen er også viktige forberedelsesoppgaver. Andre slike forberedende oppgaver er å planlegge for passende læringsarenaer, tilpasse modellen til kontekst og utfordring, samle og lære opp deltakere som skal utføre evalueringen, velge hvorvidt eksterne aktører skal delta og å samle data som skal brukes i evalueringen. Deretter følger selve evalueringen. På grunnlag av evalueringen etableres og implementeres en handlingsplan. Handlingene utføres, følges opp og evalueres. En ny selvevalueringssyklus settes i gang. I Del To presenteres en casestudie. I denne studien testes en selvevalueringsmodell og dens tilhørende prosess. Data presentert fra denne casestudien er hentet fra et forskningsprosjekt som jeg har deltatt i. Data er samlet gjennom observasjoner, møter og intervjuer. Et av hovedfunnene fra denne delen av masteroppgaven er at det trengs en klargjøring av modellen som er testet. Dersom dette er en selvevalueringsmodell må dette komme tydeligere frem gjennom modellens navn og hvordan modellen og prosessen presenteres for fremtidige brukere. Det er vist at begreper og konsepter som omhandler modellen og prosessen kan virke forvirrende for nye brukere. Det er gitt noen forslag til hvordan en kan klargjøre og senke terskelen i introduksjonsfasen. I denne studien var fasilitatorene svært deltagende under selve evalueringen. Siden disse ressursene kanskje ikke er så tilgjengelige under fremtidige selvevalueringer er det gitt forslag til hvordan fremtidige brukere kan gjennomføre evalueringen mer på egenhånd. Det er også funnet at strukturen i modellen som ble brukt i dette studiet passer til å vise gangen i selvevalueringen.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectIndustriell økonomi og teknologiledelse
dc.titleSelvevalueringsprosesser - Hvordan de kan bidra til organisasjonsutvikling
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel