Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRyeng, Eirin Olaussen
dc.contributor.advisorRuud, Stine
dc.contributor.authorHanssen, Astrid
dc.date.accessioned2017-06-26T14:00:50Z
dc.date.available2017-06-26T14:00:50Z
dc.date.created2017-02-27
dc.date.issued2017
dc.identifierntnudaim:14094
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2446951
dc.description.abstractDenne oppgavens hensikten er å finne ut hvordan strategiene utslaking av sideterrenget og rekkverk er behandlet i ulike trafikksikkerhetsrevisjoner- og inspeksjoner. Det er ønskelig å unngå bruk av rekkverk siden det ved utforkjøringsulykker kan være et faremoment i seg selv. Det er gjort undersøkelser av fire ulike vegprosjekt i Sør-Trøndelag som er ferdig bygget. Det er gjennomført en litteraturstudie som omhandler relevant litteratur i forhold til oppgavens problemstillinger. For å få innblikk i de positive effektene terrengforming av sideterrenget kan gi ut over trafikksikkerhetshensyn, er det valgt å ta med litteratur som omhandler linjeføring, terrengforming, reiseopplevelse og estetikk i veganlegg. For å kunne vurdere om gruppesammensetningen i trafikksikkerhetsrevisjonene- og inspeksjonene er tverrfaglige nok i forhold til de utfordringene som finnes i prosjektene er det tatt med litteratur som omhandler gruppesammensetning i prosjektarbeid. Det er en svakhet med oppgavens teoretiske del at det ikke er innhentet litteratur som sier noe om hvilken effekt gruppesammensetningen kan ha på sluttresultatet av prosjektene. Det er i den empiriske delen av oppgaven bare gjennomgått fire prosjekter. Dette utvalget kan være for lite for å trekke konklusjoner. Ingen av de utvalgte prosjektene har gjennomgått en TS-revisjon på alle plannivå. Med bakgrunn i de undersøkelsene som er gjort kan det antydes at revisjonsgruppa sjelden ser på alternative løsninger til rekkverk. Revisjonsgruppa kan være for lite tverrfaglig sammensatt i forhold til de utfordringene som er i planområdet. Undersøkelsene viser at de anbefalingene som blir gitt i trafikksikkerhetsrevisjonene- og inspeksjonene som gjelder rekkverk og sideterreng stort sett blir fulgt opp på ferdig anlegg. Det er for lite fokus på linjeføring som er tilpasset omgivelsene og som gir økt kjøreopplevelse i de prosjektene som er gjennomgått. Bearbeiding av sideterreng gir også andre gevinster enn trafikksikkerhet. Undersøkelsene viser at rekkverk velges til fordel for terrengforming av sideterreng, også der det ikke er nødvendig med rekkverk. Bearbeiding av sideterreng krever areal. Arealbehovet i vegprosjekt fastsettes gjennom reguleringsplanen. Gjennomføring av reguleringsplanen gir et større behov for tverrfaglige vurderinger enn en trafikksikkerhetsinspeksjon på ferdig anlegg. En reguleringsplan som ikke er vedtatt er fortsatt «åpen i begge ender» og det er muligheter til å gjøre større endringer med hensyn til trafikksikkerheten. Det anbefales å gjøre revisjonsgruppa mer tverrfaglig, spesielt på reguleringsplannivå. En slik tverrfaglighet kan medføre økt fokus på alternative løsninger som reduserer rekkverksbruken. På denne måten kan forslag til endringer implementeres før planvedtak. Revisjoner bør gjennomføres på alle plannivå i alle nye vegprosjekter, det vil kunne sikre kvaliteten på ferdig bygget anlegg. Det bør i alle vegprosjekt kunne dokumenteres at det er gjort alternative vurderinger til bruk av rekkverk. Vegnormalen «N101 Rekkverk og sideterreng» bør kunne spesifisere hvordan det skal dokumenteres og på hvilket plannivå det skal dokumenteres.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectErfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane, Veg
dc.titleBruk av rekkverk og sideterreng som trafikksikkerhetstiltak. Hvordan behandles disse i TS-revisjoner og -inspeksjoner?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel