Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMunkebye, Eli
dc.contributor.advisorLyngved Staberg, Ragnhild
dc.contributor.authorTrønnes, Marthe
dc.date.accessioned2017-06-16T14:00:49Z
dc.date.available2017-06-16T14:00:49Z
dc.date.created2017-05-15
dc.date.issued2017
dc.identifierntnudaim:16244
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2446301
dc.description.abstractDybdelæring handler blant annet om elevenes gradvise utvikling av forståelse av begrepssystemer. Denne masterstudien i biologididaktikk undersøker en lærers undervisning av et begrepssystem i en biologi 2-klasse på en norsk videregående skole, forståelsen av dette begrepssystemet til syv av klassens elever, og sammenhenger mellom lærerens undervisning og elevenes forståelse av begrepssystemet. Metoder som ble benyttet var observasjon av lærerens undervisning og en skriftlig og muntlig elevundersøkelse. I ytringer som uttrykte en sammenheng mellom to begreper ble det identifisert begrepskobling. Undervisning og forståelse av enkeltbegreper og begrepskoblinger ble analysert i henhold til semantikk og pragmatikk, to språkvitenskapelige disipliner. Studiens funn tyder på at begreper og sammenhenger mellom disse bør uttrykkes eksplisitt og tydelig for å støtte elevers forståelse av begrepssystemer. Studien indikerer også at lærerens forklaring av enkeltbegreper og gjentakelse av enkeltbegreper og begrepskoblinger ser ut til å virke positivt på elevers forståelse av begrepssystemer.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectLektorutdanning i realfag for trinn 8 -13, Kjemi og biologi
dc.titleBegrepssystemer i biologi - En kasusstudie av en lærers undervisning og elevers forståelse av sammenhenger mellom begreper i biologi 2
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel