dc.contributor.advisor | Furuseth, Sissel | nb_NO |
dc.contributor.author | Sortland, Sarah Winona | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T13:10:00Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T13:10:00Z | |
dc.date.created | 2014-09-05 | nb_NO |
dc.date.issued | 2014 | nb_NO |
dc.identifier | 743904 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/244350 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven ble utformet etter et opphold som studentpraktikant ved generalkonsulatet i New York. Jeg ønsket å få en bedre forståelse av norsk utenrikspolitikk, regjeringens internasjonale kulturinnsats, og forstå hvorfor GKNY opererer med prioriterte kulturfelt. Selve bakteppet for problemstillingen ble: Er internasjonal kulturinnsats til for norgesprofileringen eller for kunstens skyld?
Målet med oppgaven har vært å gi et bilde av internasjonal kulturinnsats ved to sentrale utenriksstasjoner og drøfte forskjeller og likheter ved å sammenligne generalkonsulatet i New York og ambassaden i Berlin. Oppgaven gir derfor et innblikk i måten utenriksstasjoner arbeider i forhold til Kulturløftene, Meld. St. 19, forvalterorganisasjonene og overordnede målsettinger i UD.
I Kapittel 2 blir det gjort rede for Kulturløftene og Meld. St. 19 – Regjeringens Internasjonale Kulturinnsats (2013).
Kapittel 3 blir det undersøkt halvårs- og enkeltrapporter samt aktivitetskalenderne fra generalkonsulatet i New York og ambassaden i Berlin. Referatene og analysen drøfter likheter og forskjeller mellom hvordan de to stasjonene arbeider, viser prioriteringer, generelle oppfatninger og gjennomføringer innen internasjonalt kulturarbeid.
Kapittel 4 består av intervjuer med ansatte ved generalkonsulatet i New York og ambassaden i Berlin. Her går oppgaven videre inn i en analyse av intervjuene, og diskuterer de enkelte tjenestemenns holdninger rundt internasjonal kulturinnsats i forhold til halvårs- og enkeltrapportene få en bedre forståelse av hvordan utenriksstasjoner arbeider med feltet.
Kapittel 5 diskuterer erfaringer, holdninger og tendenser i forhold til relevant teori som allerede har blitt gjort på feltet. Her diskuteres enkelte tjenestemenns- og forvalterorganisasjonenes rolle i utenrikskulturelt arbeid, og ideologier som spiller inn på arbeidet med internasjonal kulturinnsats.
Oppgaven gir et innblikk i hvordan to utenriksstasjoner arbeider med internasjonal kulturinnsats. Hvilke prioriteringer som blir gjort på kulturfelt og hvilke arrangementer som blir støttet er viktige faktorer i oppgaven, hvis hovedmål er å svare på hva og hvem norsk kulturdiplomati først og fremst er for. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for språk og litteratur | nb_NO |
dc.subject | Utenrikdspolitikk | no_NO |
dc.subject | internasjonal kulturpolitikk | no_NO |
dc.subject | generalkonsulatet i New York | no_NO |
dc.subject | ambassaden i Berlin | no_NO |
dc.subject | Utenriksdepartementet | no_NO |
dc.subject | Kulturdiplomati | no_NO |
dc.subject | kulturprioritering | no_NO |
dc.subject | de kunstfaglige organisasjoner | no_NO |
dc.subject | forvalterorganisasjoner | no_NO |
dc.subject | kulturformidling | no_NO |
dc.subject | norgesprofilering | no_NO |
dc.title | Internasjonal kulturinnsats: For norgesprofileringens eller kunstens skyld?: En studie av kulturpolitiske prosesser ved generalkonsulatet i New York og ambassaden i Berling | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 94 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for språk og litteratur | nb_NO |