Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorÅsenden, Siri Harsten
dc.date.accessioned2017-05-23T12:37:20Z
dc.date.available2017-05-23T12:37:20Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2443337
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om hvordan 22. juli kan brukes for å øke elevers demokratiforståelse i ungdomsskolen. Til oppgaven laget jeg fire forskningsspørsmål som belyser problemstillingen. Disse ser på: hvor mye 22. juli blir brukt, hva det blir satt i sammenheng med, læreres demokratiforståelse og om den fremvoksende høyreekstreme bevegelsen har gjort demokratiundervisningen mer relevant. For å få svar på dette intervjuet jeg ti lærere fordelt på tre ungdomsskoler i Trondheimsområdet. I tillegg har jeg sett på læreplanen i samfunnsfag for å finne ut hvordan 22. juli kan brukes i forhold til den. Bakgrunnen for denne oppgaven var at jeg ville finne ut hvor mye lærere bruker 22. juli og på hvilken måte. I etterkant av terrorhandlingen begynte arbeidet med å skape forståelse i det som hadde skjedd, og det ble da skapt et slags narrativ som beskriver 22. juli på en forenklet måte. Jeg ville da undersøke om fremstillingen ble nyansert eller problematisert i skolen. Målet med oppgaven er å belyse hvordan lærere kan bruke 22. juli i undervisning, og hva det kan bidra til. I tillegg vil jeg skape bevissthet rundt læreres praksis og deres demokratiforståelse. For ulike demokratiforståelser kan gi forskjellig fokus i undervisningen som også bidrar til å påvirke hvordan man vil undervise om 22. juli. Ut ifra analysen fant jeg ut at lærerne ikke brukte 22. juli i undervisningen mye, selv om det var noen variasjoner. Det de knyttet temaet mest opp mot var terrorisme, ekstremisme, demokrati og ytringsfrihet. Når det kom til lærernes demokratiundervisning hadde de hovedsakelig en liberal tilnærming, noe som var forskjellig til deres demokratiforståelse. Til slutt viste det seg at det ikke ble lagt mye mer vekt på demokratiundervisning i dag enn tidligere, selv om noen lærere mente at det burde være det. Til en viss grad ble det trukket frem utfordringer i samfunnet, men hovedfokuset hos lærerne lå på å gi elevene gode holdninger som toleranse og forståelse for andre. Å kunne bruke 22. juli som et «teachable moment» fungerer godt i undervisningen, og det er mye som skjer i dag, som man kan knytte tilbake til terrorhandlingen. For å få til god undervisning om 22. juli må samfunnsfaglærere bli flinkere til å ta opp kontroversielle temaer som kan belyse utfordringer i demokratiet for slik sett å få inn andre perspektiver som kan utfordre det tradisjonelle harmoniperspektivet i skolen. Videre vil dette bidra til å utdanne kritiske og reflekterte elever. Dette kom jeg fram til at vil fungere best innenfor en deliberativ demokratisk praksis.nb_NO
dc.description.abstractThis master’s thesis explores how 22nd of July can be used to increase students understanding of democracy in the lower secondary School. For this thesis I made four research questions to highlight the theme: How much 22nd of July is used, what context it is used in, teachers’ understanding of democracy and if the increasing rightwing-extremist movement have made the democracy education more important. To answer this, I interviewed ten teachers from three different schools in and around Trondheim. In addition to this I also analyzed the curriculum section of social studies to see how 22nd of July can be used here. The background for this paper was that I wanted to find out how much teachers actually use 22nd of July and in what way. Because in the aftermath of the terror attacks the work to create meaning in what had happened started, and it was then created a narrative that described 22nd of July in a simplified matter. I wanted to examine if this representation was in any way nuanced or problematized in School. The goal with this thesis vas to shed light on how teachers can use 22nd of July in the education and what it can attribute to. I also want to create awareness around teachers’ practice and their understanding of democracy. Because different understandings can lead to opposite focus which also will affect how one teach about 22nd of July. From the analysis I found that teachers don’t use 22nd of July in the social studies educations a lot, although there were some variations. It was mostly connected to terrorism, extremism, democracy and the freedom of speech. When it came to the teacher’s democracy education most of them had a liberalist approach, which differs from their understanding of democracy. Eventually it turned out that democracy education wasn’t emphasized more now than before, even though some teachers thought that it should. To a certain extent, some teachers did educate in challenges in the society, but it seemed that the focus from all teachers were on giving the students good attitudes like tolerance and understanding for others. To use 22nd of July as a “teachable moment” works well in the education, and there is a lot happening today, that one can connect back to the terror attacks. To achieve good teaching about 22nd of July, social studies teachers must get better at addressing controversial issues that enlighten challenges in the democracy today so that the traditional harmony perspective that prevails in Schools will be challenged. This will then contribute to educating critical reflected students. To do this in the best possible way is through a deliberative practice.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title22. juli - et utgangspunkt for demokratiopplæring - En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres bruk av 22. juli i demokratiundervisningennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel