Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLeirfall, Magnus
dc.date.accessioned2017-05-23T07:37:55Z
dc.date.available2017-05-23T07:37:55Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2443225
dc.description.abstractI denne studien har jeg sett nærmere på framveksten og utviklingen av den åpne skolen i Trondheim gjennom et utvalg av to barneskoler, Brundalen og Steindalen barneskole. Ved bruk av en kvalitativ forskningstilnærming har jeg stillt problemstillingen: Hvorfor bygde man åpne skoler i Trondheim kommune? Uti fra problemstillingen ønsket jeg å besvare disse tre forskningsspørsmålene 1. Hva var bakgrunnen for at man bygde åpne skoler i Trondheim kommune? 2. Hvilke aktører var sentrale i denne prosessen? 3. Hvordan utviklet den åpne skolen seg videre i Trondheim kommune? I en kontekst av flere parallelle historierom åpenhet i samfunnsutviklingen og skolen har jeg plassert disse i to hovedkategorier; en pedagogisk åpenhet og en politisk og akademisk motivert åpenhet som i en vekselvirkning har påvirket hverandre, og som må sees i sammenheng for å forstå dynamikken bak historien til den åpne skolen på et makronivå. Når det gjelder den åpne skolen i Trondheim kommune viser kildene at bakgrunnen for byggingen hadde sitt utgangspunkt fra pedagogisk hold i kommunen. Her ble et forsøk med åpen skole drøftet på et tidlig stadie. På samme tid hadde man sentrale personer i kommunen som var oppdatert på utviklingen av idégrunnlaget både i Norge og utenlands. Funn viser at man var opptatt av planløsningen fra flere instanser i kommunen som utover skolesektoren. Videre viser funn i kildematerialet at man etterhvert utviklet en egen modell for disse byggene i Trondheim, basert ut i fra erfaringer lærerne og annet skolepersonale fundert ut i fra læreplanen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title"Å børste støv av gammel kunnskap" - En kvalitativ studie av fremveksten og utviklingen av åpne skoler i Trondheim kommunenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel