Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStrømme, John Alexander
dc.contributor.advisorPostholm, May Britt
dc.contributor.authorSvendsen, Bodil L.
dc.date.accessioned2017-05-05T12:30:27Z
dc.date.available2017-05-05T12:30:27Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn978-82-326-2235-1
dc.identifier.issn1503-8181
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2441773
dc.description.abstractI denne avhandlingen er det blitt konstruert og testet ut en kompetanseutviklingsmodell for naturfagslærere ved en ungdomsskole og to videregående skoler. Ph.D.-prosjekt er basert på erfaringer fra både nasjonale (SUN) og internasjonale prosjekter (SINUS), og bygger videre på intervensjonsarbeid i praksis. Kompetanseutviklingsmodellen er basert på lærernes egne kompetansebehov i eget fagmiljø på skolene. Fokuset er rettet mot utvikling og bevisstgjøring av lærernes egen praksis ved bruk av utforskende undervisningsmetoder i naturfag, og studiet gjør rede for lærernes profesjonelle utvikling i perioden 2013-2015. Dette treårige kompetanseutviklingsprosjektet ble delt inn i tre understudier. Det første studiet studerte hvilken effekt SUN programmet hadde på lærernes profesjonelle utvikling. Det andre studiet så på 5E modellen som medierende artefakt i lærernes profesjonsutvikling. Det tredje studiet undersøkte lærernes samarbeid og design av profesjonsutviklingen. Avhandlingen bruker en aktivitetsteoretisk tilnærming, og flere kvalitative metoder ligger til grunn for de ulike analysene. Konklusjon basert på funn i prosjektet indikerer at endringer i læreres profesjonsutvikling er ikke strukturell eller lineær, men er bygget på følgende: 1) eierskap til utviklingsprosessen og en bunn opp utvikling, 2) Tidsperspektiv i utviklingsprosessen, 3) samarbeidslæring gjennom refleksjoner, 4) utvikling av kollegial profesjonstilhørighet.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.relation.ispartofseriesDoctoral theses at NTNU;2017:81
dc.titleInquiries into Teacher Professional Development: A longitudinal school-based intervention study of Teacher Professional Development (TPD) conducted in the frame of a Cultural Historical Activity Theory perspective (CHAT)nb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel