Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTorbjørnsen, Anniken S.
dc.date.accessioned2017-04-24T10:47:34Z
dc.date.available2017-04-24T10:47:34Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2440500
dc.description.abstractThis thesis focuses on lower secondary teachers‟ beliefs about and awareness of their own use of varieties of English related to their classroom practices. The study also revolves around teachers‟ views on students‟ language production related to English varieties. This was investigated through a survey, interview and observation, where respectively 89, seven and two teachers participated. The reason for choosing this topic was that the current curriculum The Knowledge Promotion does not explicitly address the large amount of varieties of English that exists with respect to what is expected of either teachers or students. The purpose of this thesis was therefore to gain an insight into how lower secondary school teachers‟ handle the many existing „Englishes‟ related to their own language use and their classroom practices. The data material from the survey and the interviews formed a solid basis for saying something about teachers‟ use of and views on English varieties. The teachers who participated in my research project are not fully consistent in their language production with respect to spelling and choice of words. In other words, they incorporate elements from more than one language norm when communicating in English. Yet they want their students to be consistent both when speaking and writing English – with an emphasis on written English, which suggests that teachers themselves are not sufficiently aware of their own switching between different language norms. The teachers acknowledge that their first language is a natural part of their second language too, but the majority of them characterize their English as close to either British English, American English or a combination of these two. It seems that the teachers want their students to choose the variety of English they are going to practice themselves, but the tendency is that the choice is limited to either British English or American English. The teachers recognize that the main goal of teaching English is that the students should learn to communicate in English in a comprehensible way. Meanwhile, they want to reduce the influence the Norwegian language has on students‟ English pronunciation, where students‟ Norwegian dialects are particularly described as problematic.nb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler ungdomsskolelæreres syn på og bevissthet over deres eget bruk av ulike varianter av engelsk, og hvordan de håndterer det store mangfoldet av eksisterende engelskvarianter i sine klasseromspraksiser. Studien fokuserer også på læreres syn på elevers språkbruk knyttet til engelskvarianter. Dette ble undersøkt gjennom spørreundersøkelse, intervju og observasjon, hvor henholdsvis 89, syv og to lærere deltok. Bakgrunnen for valget av tema var at det nåværende læreplanverket Kunnskapsløftet ikke eksplisitt adresserer det store mangfoldet av engelskvarianter som eksisterer med henhold til hva som forventes av hverken lærere eller elever. Hensikten med oppgaven var dermed å få en innsikt i hvordan ungdomsskolelærere håndterer de mange „engelskene‟ som eksisterer knyttet til eget språkbruk og sin klasseromspraksis. Datamaterialet fra både spørreundersøkelsen og intervjuene dannet et solid grunnlag for å si noe om læreres bruk av og syn på engelskvarianter. Det ser ut til at lærerne som deltok i mitt forskningsprosjekt ikke er tilstrekkelig konsekvente i deres språkproduksjon med henhold til staving og valg av ord. Med andre ord innlemmer de elementer fra mer enn én språknorm når de kommuniserer på engelsk. Likevel ønsker de at elevene skal være konsekvente både når de snakker og skriver engelsk – med vekt på skriftlig engelsk, hvilket vitner om at lærerne selv ikke er tilstrekkelig bevisste over sine egne vekslinger mellom ulike språknormer. Lærerne vedkjenner at deres førstespråk er en naturlig del av også deres andrespråk, men majoriteten av dem karakteriserer sin engelsk som nær enten britisk engelsk, amerikansk engelsk eller en blanding av disse to. Det ser ut til at lærerne ønsker å la elevene få velge hvilken engelskvariant de skal praktisere selv, men tendensen er at valget er begrenset til enten britisk engelsk eller amerikansk engelsk. Lærerne erkjenner at hovedmålet med engelskundervisningen er at elevene skal lære seg å kommunisere på engelsk på en forståelig måte. Samtidig ønsker de å redusere innflytelsen det norske språk har på elevenes engelskuttale, hvor elevenes norske dialekter spesielt betegnes som problematiske.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title"A giant bowl of soup" - Language Varieties in the Lower Secondary ESL Classroom A study of teachers' beliefs, awareness and practicesnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel