Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkoglund, Kjell Arne
dc.contributor.authorMartin, Siv Kåsa
dc.date.accessioned2017-04-24T06:51:11Z
dc.date.available2017-04-24T06:51:11Z
dc.date.created2016-05-12
dc.date.issued2016
dc.identifierntnudaim:14106
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2440389
dc.description.abstractI tildelingsbrevet fra Samferdselsdepartementet 23.12.14 fikk Jernbaneverket bla i oppgave å identifisere, redusere og fjerne tidstyver for å effektivisere driften. Som tilsvar på dette ble det bestemt av Gorm Frimannslund direktør Infrastruktur at lean skal innføres i driftsapparatet i løpet av en periode på 3 år. Det ble igangsatt en pilot på Lillestrøm høsten 2014. De resterende driftsstedene skal tas fortløpende. Begrepet lean og filosofien oppstod på starten av 50 tallet i forbindelse med effektiviseringen av bilproduksjon hos Toyota i Japan. I den senere tid er lean innført i stadig flere bransjer. Med dette som bakteppe syntes det interessant å skrive en masteroppgave som tok for seg drift i Jernbaneverket før og etter lena innføringen og om det har påvirkning på oppetid og sikkerhet. Det er foretatt en litteratur studie for å få en oversikt over hva som kjennetegner lean. For å få innblikk i hvordan drift og vedlikehold utføres i Jernbaneverket i dag har det vært samtaler med fagpersoner på ulike nivå og gjennomgang av håndbøker og instrukser for vedlikehold i Jernbaneverkets interne styringssystemer. Deltakelse på lean piloten på Lillestrøm har gjort det mulig å få kunnskap om hvordan lean innføringen vil påvirke Jernbaneverket. Lean er en filosofi og ikke bare et sett med verktøy. Lean må tilpasses den bedriften den skal innføres i. Elementer som går igjen i lean litteraturen er verdi for kunden, fjerne sløsing, flyt, pull og kontinuerlig forbedring. Ved kontinuerlig forbedring er det viktig å finne rotårsaken til problemet. Hvordan dette implementeres, må tilpasses hver enkelt bedrift. Som Taiici Ohne grunnlegger av lean i Toyota uttalte: «All we are doing is looking at the timeline from the moment the customer gives us an order to the point we collect the cash. And we are reducing that time line by removing the none-value-adding waste»(Liker and Meier 2006). Drift og vedlikehold i JBV i dag er delt i forebyggende vedlikehold (FVK) og akutt korrektivt vedlikehold/feilretting(AKV). Forebyggende vedlikeholdsrutiner blir utarbeidet i RAMS prosessen med grunnlag i RCM analyse. Forbedringer blir tatt hånd om i lokale og sentrale RAMS grupper. Den akutte feilrettingen har som fokus å rette feilen raskest mulig på en sikker måte slik at togtrafikken kommer i gang igjen. Kontinuerlig forbedring og rotårsak er elementer som benyttes innenfor JBV i dag, men de har nok ikke samme viktighet som i lean. Ved Lean innføringen på Lillestrøm kjente man igjen mange elementer fra lean litteraturen som sløsing, flyt, verdistrøm, standarder og medvirkning for alle. Det ble spesielt satt fokus på standarder for biler og lager, flyt i kommunikasjon, flyt i dataregistrering og fjerne sløsing fra responstid ved akutte feil. Konklusjonen i oppgaven er at det på nåværende tidspunkt ikke er mulig å ta ut statistikk fra Jernbaneverkets datasystemer som viser at oppetiden har bedret seg ved innføring av lean. Årsakene er flere, men først og fremst er det for kort tid siden lean ble innført til at det har tegnet seg en tydelig trend. Kontinuerlig forbedring og fokus på rotårsaker vil over tid gi en mer robust bane som fører til færre akutte feil. Standarder på lager og biler gjør at fagarbeiderne slipper å lete etter verktøy og har de delene som trengs på lager når feil skal rettes.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectErfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane, Jernbane
dc.titleInnføring av lean i Jernbaneverket - Påvirker lean oppetid og sikkerhet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel